Chockladcupcakes med Whipped cream cheese frosting

Publicerat: 2011-08-15 Kl: 17:12:25 | I kategori: Cupcakes

Oj, det blev en lång rubrik =) Jag råkade faktiskt baka dessa av en olyckshändelse, hur konstigt det än låter. En kväll hade jag skrivit ut massor med recept jag ville testa och tittat på massor med bilder. På förmiddagen dagen efter hade jag en bild i huvudet av cupcaksen jag skulle baka, tog receptet, och satte igång. Reagerade inte förrän jag skulle ha kakao i smeten (nej, inte ens rubriken gav mig en ledtråd...) och började fundera på hur det kunde vara kakao i en smet som skulle bli ljus...? Cupcaksen blev bra och de blev uppätna (och det andra receptet provade jag vid ett annat tillfälle), så ingen skada skedd =) Receptet kommer från call-me-cupcake.blogspot.com







Chokladcupcakes:
~12 stycken stora

200 gram hasselnötskärnor
6 stora äggvitor
2.5 dl mjöl
1 dl kakaopulver
3.5 dl florsocker 
1 dl ljust muscovadosocker
180 gram smör, smält och avsvalnat

1. Värm ugnen till 150 grader.

2. Rosta hasselnötterna i cirka 15 minuter eller tills de blivit gyllenbruna.

3. Öka ugnsvärmen till 175 grader. Gnugga bort skalen, så mycket som möjligt. Låt dem svalna en stund och mixa dem sedan grovt.

4. Vispa äggvitorna till ett styvt skum. Sikta ned mjöl, kakao, florsocker och muscovadosocker. Tillsätt sedan det smälta smöret och hasselnötterna och vänd sedan ned allt försiktigt. Du ska alltså vänta med att röra i smeten tills allt är i skålen.

5. Fördela smeten mellan muffinsformarna och grädda i mitten av ugnen cirka 15 minuter.


Whipped cream cheese frosting
~12 stora cupcakes

300 gram cream cheese
3 dl grädde
1 tsk vaniljpulver
2 dl florsocker

1. Vispa grädden i en stor skål.

2. Blanda cream cheese, florsocker och vaniljextrakt i en separat skål.

3. Häll över cream cheeseblandningen i vispgrädden och vispa lite till, bara tills det är väl blandat och du har en bra konsistens på frostingen.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0