Choklad- och hallontårta med vaniljmarängfrosting

Publicerat: 2011-08-15 Kl: 17:20:54 | I kategori: Tårtor

Det här är faktiskt första tårtan jag någonsin bakat. Jag blev så inspirerad när jag såg bilder av den på en annan blogg att jag ville göra den själv. De många lagren gör att den blir så fin och ståtlig =) Receptet nedan är orginalet, men jag gjorde några ändringar på min variant. Jag använde bara hälften av frostingen, då hade jag ett tjockt lager runt hela tårtan och tyckte att det räckte så, en tårta ska inte vara för söt. Jag hade även i lite mer hallon (ca 150 gram sammanlagt) än vad det stod och tyckte nog att det kunde ha varit än mer hallon. Den tar lite tid att göra, men är verkligen värd det!






Chokladbotten:
~2 kakor

275 gram socker
180 gram mjöl
60 gram kakao
1 1/4 tsk bakpulver
1 1/4 tsk bikarbonat
1 tsk salt
75 ml olja
140 gram grädde
130 ml starkt kaffe
2 ägg
2 tsk vaniljpulver

1. Ta fram äggen så att de blir rumsvarma.

2. Brygg starkt kaffe och ställ det att svalna.

3. Sätt på ugnen på 180 grader.

4. Blanda mjöl, salt, bakpulver och bikarbonat i en skål. Ha i socker och kakao.

5. Vispa äggen lite lätt för hand i en separat skål. Ha sedan i dessa och grädden i mjölblandningen och vispa i ungefär två minuter.

6. Tillsätt vanilj, olja och kaffet och vispa samman allt.

7. Fördela smeten i två smorda formar, som är 20 centimeter i diameter. Grädda dem i ungefär 20-30 minuter.

8. När de har svalnat så frys dem ett tag, så blir de lättare att dela i två. Går även utmärkt att baka dessa i förväg och sedan frysa ner dem tills det är dags att göra iordning resten av tårtan.

Hallongrädde:
~1 tårta

4 dl grädde
100 gram hallon
socker efter smak

1. Mosa hallonen lite lätt med en gaffel.

2. Vispa grädden tillsammans med lite socker. Hur mycket socker du har i beror lite på eget tycke, jag hade i ungefär en matsked. Blanda sedan ner de mosade hallonen.

3. Dela de två chokladkakorna så att du får fyra tårtbottnar. Bred sedan hallongrädde på varje lager, totalt fyra stycken. Ställ in hela tårtan i frysen i ungefär en timme, samtidigt som du gör marängfrostingen. 

Vaniljmarängfrosting:

7 äggvitor
5 dl socker
1 vaniljstång (fröna, vaniljpulver går lika bra, ca en tsk) 

1. Häll alla ingredienser i en skål.

2. Ställ skålen över ett vattenbad och börja vispa på ganska hög hastighet. Vispa tills sockret har smält, vilket tar sin lilla tid. Efter ungefär sju minuter tar du bort skålen från vattenbadet men fortsätter vispa till skålen inte längre är varm runtomkrin. Ha i lite färg om du vill.

3. Täck tårtan med denna och garnera ev med hallon, blommor eller pärlor.
Kommentarer
Postat av: Ida

Åhh så fin! :) Vad heter bloggen där du hittade den?

2012-02-01 @ 18:18:37
Postat av: Mikaela

nu har jag provat på att göra denna tårta. Den blev supergod! dock inte lika hög pga för stor form. Men en underbart god födelsedags tårta till min kusin :D

Svar: åh va roligt att höra :)
Maria Lindgren

2012-07-18 @ 18:52:42
URL: http://mikaelahuttunens.blogg.se/
Postat av: Sockersött

Ser såå god ut!

2012-11-07 @ 11:05:01
URL: http://sockersott.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0