Lussebullar

Publicerat: 2011-12-05 Kl: 11:56:12 | I kategori: Jul

Lussebullar är en sånt bakverk som bakas här varje år. För ett par år sedan var det något jag bara åt på lucia (därför heter de fortfarande lussebullar hos mig), förstår inte varför nu när jag tänker efter :) En saftig lussebulle fylld med russin med ett glas julmust till, det är ju så gott! Perfekt att ha i frysen vid oväntat besök eller när tiden inte riktigt räcker till. Nu blev inte mina lussebullar vidare snygga detta år, de blev... skrynkliga! och jag har ingen aning om varför egentligen, är det nån av er som vet? Jaja, de blev goda i alla fall, och det är ju huvudsaken :)



Lussebullar:

~30 - 35 stycken

50 gram 
100 gram 
5 dl
250 gram 
2 paket
2 dl 
17 dl 
1.5 dl
Pensling
2 st 


1. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm degvätskan till fingervärme (37 grader).

2. Smula jästen i en stor bunke (alternativt använd en assistent) och tillsätt saffran och russin (spara lite till garnering). Häll över degspadet och rör om så att jästen löser sig och degspadet blandas med saffran och russin.

3. Tillsätt kesella, socker, salt och det mesta av mjölet (spara ca 1 dl till utbakningen).

4. Arbeta degen på ett bakbord eller i en assistent tills den blir blank och smidig och släpper från bänken. Tillsätt eventuellt lite mer mjöl. Låt jäsa övertäckt i ca 40 min.

5. Knåda degen på mjölat bakbord och baka ut den till ca 30 bullar eller valfri form. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper.

6. Sätt ugnen på 225 grader och låt bullarna jäsa övertäckta i ca 30 min.

7. Pensla lussebullarna med uppvispat ägg och garnera eventuellt med russin. Grädda mitt i ugnen 5-8 min.

Kommentarer
Postat av: Moa - Dagens blogg tävling ♡

Gooott :)

2011-12-09 @ 21:04:09
URL: http://FUCKINGPOSERS.SE
Postat av: Mikaela

Läste i år när jag sökte recept att man inte ska arbeta degen för mycket efter jäsning för då går fibrerna sönder eller vad det var och då blir degen "trådig" som på din bild istället för glansiga. :)

Svar: Hmm, okey, jag tyckte de blev fina jag ;)
Maria Lindgren

2012-12-21 @ 18:48:44
URL: http://mikatela.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0