Mockarutor

Publicerat: 2011-07-31 Kl: 16:53:43 | I kategori: Mjuka kakor

Mockarutor eller kärleksmums, kalla dem vad ni vill :) Jag har alltid kallat dem för mockarutor och faktiskt inte ens hört att de kallas för någonting annat förrän i vuxen ålder. Det här receptet är det godaste jag provat och kommer ursprungligen från mammas Allerstidning. Jag har uteslutit kaffet ur glasyren (eftersom jag aldrig lärt mig tycka om det), men vill man ha med det så är det bara att tillsätta 2 msk kaffe i glasyren.




Mockarutor:
~30 bitar

5 ägg
4 1/2 dl strösocker
4 1/2 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
3 msk kakao
2 dl vatten
200 gram smör

1. Vispa ägg och socker pösigt.

2. Blanda mjöl, bakpulver och kakao i en separat skål. Vänd ner i äggsmeten.

3. Värm vatten och smör tills smöret smält, vänd ner i äggsmeten.

5. Häll smeten i en långpannad klädd med bakplåtspapper, cirka 30x40 centimeter.

6. Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 25 minuter. Känn med en sticka att kakan är torr. Låt svalna i formen.

Glasyr:

3 dl vispgrädde
100 gram blockchoklad
Kokosflingor/strössel till garnering

1. Sjud grädde och choklad tills den tjocknar, det tar ungefär 3-5 minuter.

2. Bred glasyren över kakan och strö sedan över kokosen. Skär kakan i bitar.
Kommentarer
Postat av: Sandra

Älskar bloggar med recept! Blev riktigt glad när jag hittade hit :) Ska baka (försöka i alla fall) att baka dessa till ett födelsedagsbarn imorgon.

2011-09-16 @ 15:50:25
URL: http://inmyworld.webblogg.se/
Postat av: Henrik Stigell

Mockarutor är fantastiskt goda, så lätta att göra också!

2012-01-20 @ 16:00:31
URL: http://www.familjen-stigell.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0