Citronmacarons

Publicerat: 2011-11-12 Kl: 22:00:41 | I kategori: Macarons

De här macaronsen (ehm... heter de verkligen så?) är de godaste jag någonsin ätit. De blev sådär lagom söta, lagom sega och med en syrlig marängsmörkräm som bröt av allt det söta perfekt. Nu brukar ju iofs bakverk med citron i ha en tendens att bli goda, men de här var liksom snäppet godare.



Macarons:
~30 stycken

120 gram äggvita (som stått i rumstemperatur i minst ett dygn)
35 gram + 150 gram socker
150 gram mandelmjöl (alternativt malen mandel)
150 gram florsocker
50 gram vatten

1. Sikta ner mandelmjölet och florsockret i en bunke.

2. Vispa upp 60 gram av äggvitan till ett mjukt skum. Tillsätt 35 gram socker under vispning.

3. Ha i 150 gram socker och 50 gram vatten i en kastrull. Värm upp sockerlagen till 118 grader (använd en termometer).

4. Häll sockerlagen i marängsmeten under vispning på låg fart. Detta måste göras ganska snabbt eftersom sockerlagen annars stelnar.

5. Vispa maräng på medelhög fart tills att den har kallnat helt och blivit glansig, vilket tar ungefär 10-15 minuter.

6. Under tiden blandar du ner 60 gram äggvita i mandelblandningen med hjälp av en slickepott. Vill du färga macaronsen tillsätter du färg nu. Tänk på att de bleknar lite när du tillsätter marängen, så ha i lite mer färg än färgen du vill uppnå. Det är även nu du kan blanda ner någon smakessens om du vill, men det har jag inte gjort i dessa macarons.

7. Vänd ner ungefär hälften av marägen i mandelblandningen och rör om tills allt är väl blandat. Sedan vänder du ner resten av marängen, men denna gång rör du ner lite försiktigare.

8. Fyll en spritspåse med rund tyll. Spritsa ut små rundlar på en bakpappersklädd plåt, med storleken av en femkrona.

9. Låt vila innan gräddning i ungefär 30 minuter.

10. Grädda i mitten av ugnen på 160 grader i ungefär 10-11 minuter.

Citronmarängsmörkräm:

170 gram smör, rumsvarmt
60 gram socker
4 gram glykos
20 gram vatten
1/2 tsk vaniljpulver
25 gram äggvita
saft från 1/2 citron

1. Ha strösocker, glykos, vatten och vaniljpulver i en kastrull. Koka upp till en sockerlag.

2. Vispa äggvitan.

3. När sockerlagen har nått 120 grader häller du ner den i den vispade äggvitan. Vispa med hög hastighet i en minut, sen på låg hastighet tills allt har svalnat.

4. Tillsätt smöret lite i taget tills allt är blandat och har blivit en fast len kräm.

5. Smaksätt smörkrämen med citron. Ha i lite i taget så att inte krämen blir för lös samt smaka av så att den inte blir för syrlig.
Kommentarer
Postat av: Vardaxlyx

Ser helt underbart goda ut =) Fin färg du har fått till!

2011-11-16 @ 10:52:41
URL: http://vardaxlyx.devote.se
Postat av: Mette

Hallå!



Omg gjorde mina livs första macarons igår.....



goda blev dom, vet inte om dom blev godkända i utseende! Lägger upp bild sen...!

2011-11-17 @ 08:23:08
URL: http://mirabellcupcake.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Dessa ska jag baka någon dag, tack för tipset :)

Vilken jätte mysig blogg för övrigt :)

2011-12-08 @ 12:09:02
URL: http://alny.blogg.se/
Postat av: lina

jag bakar typ lixom ALDRIG. Men jag blev så innerligt sugen på att testa dessa. det gjorde jag också!!! DOM ÄR HIMELSKAAAAAAA!!!!!!



snygga, goda, söta, syrliga!



det mest komplicerade jag någonsin gjort (utom pepparkakshus) ( de svåraste jag annars bakat är kladdkaka hehe :PPP) men gud så roligt det var!



du väckte min min bakglädje! (kan man säga så? XD)



TAAAAACK



p.s jag rev lite citronskal i mandelblandningen. jag gillade det skarp!



2012-01-14 @ 03:21:24
URL: http://oppogno.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0