Kurs i Stockholm

Publicerat: 2011-11-08 Kl: 11:34:24 | I kategori: Övrigt

I helgen var jag på kurs hos Puss och kram choklad i Stockholm! Har sett fram emot denna kurs länge, eftersom jag hittills fått lära mig allt själv. När jag väl kom fram visade det sig att jag var den enda deltagaren denna dag... Haha, kändes lite snopet, men samtidigt tror jag att jag lärde mig så mycket mer. Jag fick utföra samtliga moment och kunde ställa alla frågor i lugn och ro, så på det sättet fick jag nog ut mycket mer av kursen än om vi hade varit flera som skulle testa på allt och trängas med varandra.

Kursen bestod av två delar: macarons och cupcakes. Själva cupcakesdelen blev jag lite besviken på, kan inte direkt säga att jag lärde mig någonting där. Större delen av dagen ägnade vi istället åt macarons, vilket inte gjorde mig någonting. Vi bakade enligt receptet med sockerlag och de blev jättefina, så ska nog använda det receptet framöver istället . Även om det blir en hel del vispande... Tog en hel del bilder under dagen, här kommer ett urval av dem:


Viktigt att sikta mandelmjölet noga...


Blanda ner marängen i mandelmjöl/florsockerblandningen...


Tills du får en fin jämn massa...


Spritsa ut fina jämna rundlar...


Låt vila i ungefär 30 minuter...


Så ser de förhoppningsvis ut så här efter att de gräddats i ugnen :) Vi gjorde gula...


rosa...


och blåa!

Sedan fyllde vi dem med marängsmörkräm smaksatt med citron, hallon och blåbär samt chokladganache smaksatt med hallon samt blåbär.





Sådär blev slutresultatet. Såklart kunde jag inte riktigt hålla mig när jag kom hem och var tvungen att lägga upp dem lite fint:



Citronmacaronerna blev min favorit, även om de med hallon och blåbär oxå var jättegoda. Nu längtar jag efter att testa och se om de blir lika fina här hemma samt fylla dem med andra smaker :)
Kommentarer
Postat av: Malin

Härlig blogg!

man blir ju alldelens sötsugen... och baksugen för den delen!

2011-11-08 @ 14:42:25
URL: http://olydigahundar.blogspot.com
Postat av: Maria -Marias cupcakes

Hihi, det är ju lite det som är meningen med bloggen =)

2011-11-08 @ 15:20:46
URL: http://mariascupcakes.blogg.se/
Postat av: Emelie

Åh, så tjusiga de bleeev! Du får hemskt, heeemskt gärna dela med dig av det receptet. Någon fick ju mitt hemliga cookies recept en gång ;) - pik pik -

2011-11-08 @ 17:59:14
URL: http://marsipanemla.blogspot.com
Postat av: Maria - Marias cupcakes

Det kommer Emelie :) och lyckans dig som har en kitchenaid, jag kommer få stå med min lilla elvisp... :/

2011-11-08 @ 22:17:12
URL: http://mariascupcakes.blogg.se/
Postat av: Lisa

Vad fina de blev! Om du är sugen på att gå fler kurser så hör av dig, jag intresserad :)

2011-11-09 @ 09:32:46
URL: http://www.lillalisa.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0