Lingonkola

Publicerat: 2011-11-26 Kl: 10:30:32 | I kategori: Jul

Tidigare i höstas kom mina föräldrar över med en hink lingon till mig. Perfekt att ha nu i jultider! Kokade lite lingonkolor häromdagen som jag gav tillbaka till dem. En liten kompensation för alla burkar med hemmagjord lingonsylt som jag tagit från dem genom åren =)

Har köpt två böcker med julrecept i år och detta recept kommer från den ena av dem: "Julens godsaker" av Mia Öhrn. Boken är fylld med fina recept och helst skulle jag vilja baka allting i dem, men det går ju inte riktigt. Det jag gillade med detta recept är att kolorna verkligen fick den rätta konsistensen, inte för hårda eller sega, men heller inte för mjuka så att de bara smälter bort. Lingonen går att byta ut mot andra bär, så ett perfekt grundrecept att ha helt enkelt!

Hörrni... imorgon är det redan första advent! Så nu ska det pyntas i detta hus och ikväll blir det julbord med jobbet =)



Lingonkola:
~ca 30 stycken

2 dl frysta och tinade lingon (eller färska)
1 1/2 dl vispgrädde
2 1/2 dl strösocker
1 msk ljus sirap

olja till formen

1. Klä en fyrkantig form, 15*15 cm, med bakplåtspapper som du smörjer med lite olja (så att kolan inte fastnar).

2. Mixa lingonen med en stavmixer eller i en matberedare. Blanda dessa och övriga ingredienser i en tjockbottnad kastrull. Koka upp och låt sjuda, rör om regelbundet.

3. Gör ett kulprov (ha lite kallt vatten på ett fat och droppa lite kolasmet på den, när smeten gå att rulla som en kula är den klar) när termometern visar 122 grader.

4. Häll smeten i formen och låt svalna. Klipp sedan i bitar och packa in dessa i smörpapper eller cellofan (och har du ett par timmar över och bra med tålamod så slå in kolorna som små paket. Jag hade inget av dem, men det gick lika bra med envishet visade det sig :) ). Förvara i rumstemperatur.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0