Om att längta efter julen

Publicerat: 2011-11-02 Kl: 22:27:32 | I kategori: Baktankar

Jag har nästan alltid gillat julen. Undantaget var väl runt tonåren, när man hade lite andra prioriteringar. Speciellt sedan jag fått barn har den där längtan efter julen kommit tillbaka. Och det med råge! Jag målat upp den fantastiska drömjulen i mitt inre och alla bilder i min fantasi har ett mjukt, lite guldaktigt sken över sig. Alla är så finklädda och på sina bästa humör när granen kläs, julklapparna plockas fram, julskinkan tillagas, när julbordet rensas och alla tillslut sitter mätta och belåtna i soffan och pustar lite förnöjt över hur gott allting var och hur mätt man faktiskt är, meeen en bit kaka ska det nog gå att få ner. Hela december är egenligen inbäddat i detta mjuka gyllene sken, alltifrån att julpyntet tas fram den första december, pepparkaksbakning, lussekatter, luciafirande, julklappsinhandling, ja allt!

Tyvärr blir ju aldrig verkligheten riktigt lika fin. Det tenderar att bli lite mer stress än vad man skulle önska (trots rigorösa listor och planeringskalendrar på vad som ska fixas när och hur och av vem), nånting kanske blir kvarglömt i ugnen lite för länge och Drömjulklappen hittade inte hit i år heller. Men ändå så längtar jag. Och hoppas att i år så blir det den perfekta julen.

Det här året har min väntan varit den värsta hittills och jag kan inte komma på varför! Det är i början av november och vädret är så milt att vore det inte för mörkret så kunde man nästan tro att det är oktober. Kan det bero på att jag blev lite snuvad på konfekten förra året och fick lägga hela julfirandet lite åt sidan? Kanske är det för att i år är första gången som min familj och släkt kommer hem till mig för att fira jul. Jag ska få laga mat åt min familj och försöka göra mitt bästa för att de ska få uppleva den perfekta julen.

Jag har ingen aning. Verkligen ingen aning.

Det enda jag vet är att det idag är 53 dagar kvar till julafton och jag har redan hunnit med att baka pepparkakor och köpt en julskinka.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0