Rocky Road Brownie

Publicerat: 2011-09-24 Kl: 18:05:00 | I kategori: Brownies/Blondies

Det här receptet har jag velat testa länge! Det är någonting med kombinationen av choklad, salta nötter, mjuk kola och fluffiga marshmallows som låter riktigt lockande. Konstigt egentligen, eftersom jag inte äter nötter =) Men min syster fyller år imorgon och när hon bad mig baka någonting och ta med, så kom jag på en gång att tänka på detta recept. Receptet kommer från one more slice av Leila Lindholm (med några mindre ändringar gjorda av mig).




Brownies (grundrecept):
~1 plåt/ca 24 bitar

350 gram mjukt smör
6 dl strösocker
3 dl kakao
1 dl ljus sirap
1/2 tsk salt
6 ägg
3 dl vetemjöl

1. Sätt ugnen på 175 grader (varmluft).

2. Vispa smör och strösocker vitt och krämigt.

3. Rör ner kakao, sirap och salt.

4. Rör i ett ägg i taget och vänd slutligen ner vetemjölet i smeten.

5. Lägg ett bakplåtspapper i botten på en ugnsplåt med kant och fyll den med smeten.

6. Grädda kakan i ungefär 30-35 minuter, den ska fortfarande vara lite kladdig. Låt kakan svalna. 

Fudgeglasyr:

3 dl vispgrädde
1 dl mjölk
1 dl ljus sirap
400 gram mörk choklad 

Rocky Road Topping:

200 gram dumlekola
1 dl pistagenötter
2 dl jordnötter
1 näve minimarschmallows

1. Koka upp vispgrädde, mjölk och sirap i en kastrull. Ta av den från värmen och låt svalna lite grann. 

2. Hacka chokladen och rör ner den i den varma gräddmjölken så att chokladen smälter. 

3. Bred glasyren över kakan och strö över toppingen.

4. Kyl kakan tills glasyren stelnat och skär den sedan i rutor.

OBS! I receptet är gräddningstiden angiven till 30-35 minuter och därför har jag skrivit så ovan. Jag tog ut min kaka efter femton minuter, längre än så hade jag inte kunnat ha den inne utan att den blivit bränd. Var lite uppmärksam vid gräddningen, det är inte så kul att stå med en plåt bränd kaka.                                                                                                     
Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0