Leilas chokladcupcakes

Publicerat: 2012-02-07 Kl: 10:22:20 | I kategori: Cupcakes

Jag fortsätter att leta efter den perfekta chokladcupcaken (hmm, blev nog inte helt rätt det där?). Kom på att det var ett par år sedan jag gjorde Leilas chokladcupcakes så var tvungen att testa igen. Eftersom jag hade för mig att de blev lite för chokladiga så halverade jag mängden mörk choklad och jag tyckte att det blev mer lagom. Gillade verkligen utseendet, konsistensen och smaken på dessa. Vill nog ha dem lite saftigare bara, ska nog ha i lite mer vätska nästa gång.



Chokladcupcakes:
~12 stycken

3 ägg
2 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 gram smör
1 dl gräddfil
2 msk kallt kaffe
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 msk kakao
1 nypa salt
50 gram mörk choklad (70%)

1. Sätt ugnen på 175 grader (varmluft).

2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och pösigt.

3. Smält smöret. häll i gräddfilen och kaffet och blanda det med äggsmeten.

4. Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao och salt i en separat skål. Vänd sedan ner detta i äggsmeten.

5. Hacka chokladen grovt och smält den sedan i micron eller över ett vattenbad. Rör ner i smeten.

6. Fyll muffinsformar till hälften.

7. Grädda i mitten av ugnen i cirka 15 minuter. Låt svalna.
Kommentarer
Postat av: Henrik Stigell

Finns ingen perfekt, smaken är som baken! :)

2012-02-07 @ 16:17:39
URL: http://www.henrik-stigell.net/
Postat av: Sophia

Hej! Vilken mysig blogg med massa fina bakverk!! :)

Senaste gångerna som jag har bakat cupcakes har jag gjort efter detta recept och tycker det blir supergott och bra. Titta gärn under min bakning/matlagning kategori o tyck till om dr var fina, fula osv!! :)

2012-02-12 @ 14:36:37
URL: http://sophiabergman.blogg.se/
Postat av: Frida

Mumsigt värre! :)

2012-02-21 @ 11:07:00
URL: http://liveinabox.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0