Chokladpavlova

Publicerat: 2012-07-25 Kl: 09:37:08 | I kategori: Tårtor

Innan midsommar så dök det upp olika varianter av pavlovor och marängtårtor på de flesta bakbloggar (kändes det som) och förra veckan var det min tur =) Min bror fyllde år och jag stod ansvarig för att fixa fikat och det kändes som att det var dags för en pavlova! Tyvärr var det just då lite skralt med färska bär i affären, fanns varken hallon eller björnbär, så pavlovan fick nöja sig med enbart jordgubbar.
 
Första gången som jag gjorde en pavlova och första gången jag smakade en pavlova och vad jag tyckte? Lite väl sött för min smak faktiskt, och då hade jag ändå dragit ner på sockret från ursprungsreceptet (som är Leilas). Gott, absolut, men som ni säkert vet vid det här laget så vill jag inte att det ska bli för sött.
 
I made a chocolate pavlova last week. First time I made one and first time I tasted one. It was good but a little bit to sweet for my taste.
 
 
Chokladpavlova:
~1 tårta
 
7 äggvitor
5 dl strösocker
1 msk citronsaft
100 gram mjölkchoklad
 
5 dl vispgrädde
färska bär
 
1. Sätt ugnen på 150 grader.
 
2. Smält chokladen i micron eller över ett vattenbad och låt svalna.
 
3. Blanda äggvita, strösocker och citronsaft i en rostfri bunke.
 
4. Placera bunken över ett vattenbad och vispa kraftigt tills att sockret har smält (det ska inte finnas några små prickar kvar i marängen).
 
5. Ta av bunken från värmen och fortsätt att vispa marängen tills att den har svalnat helt.
 
6. Vänd försiktigt chokladen med hjälp av en slickepott.
 
7. Skeda ut marängen på en bakpappersklädd plåt så att du får en marängbotten.
 
8. Grädda i mitten av ugnen i cirka 55-60 minuter, tårtan ska vara lite seg i mitten.
 
9. Ha på vispad grädde och färska bär strax innan du ska servera tårtan.
 
 
 
 
 
Kommentarer
Postat av: Sahan!! :D

HELLO! Nu har jag en frågestund som avslutas om 3 dar! Skulle vara tacksamt om du frågade ;) Direkt länk?: http://sahaans.blogg.se/2012/july/fragestund.html#comment

2012-07-27 @ 15:51:41
URL: http://sahaans.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0