Hallongrottor

Publicerat: 2012-07-18 Kl: 20:54:41 | I kategori: Småkakor

Min man är överlycklig just nu, jag har för en gångs skull bakat småkakor här hemma =) Jag och småkakor går liksom inte ihop, det är väldigt sällan jag lyckas med dem. Speciellt en sort lyckas alltid bli bränd, torr, för mycket sylt eller helt omöjlig att få ihop och det är hallongrottor. Men skam den som ger sig! Spanade runt på lite olika recept och nog verkar jag ha valt rätt, de blev ju faktiskt helt okey denna gång!
 
A Swedish cookie called "Rasberrycaves". This is the first time I actually succed making them so I'm very happy right now =)
 
 
Något annat som nyligen slog mig är att bloggen snart fyller ett år! Tänk att tiden går så snabbt! Givetvis måste detta firas på något sätt, funderar på om jag kan få ihop någon fin tävling till er kanske? Vi ska se vad jag kan hitta på =)
 
Hallongrottor:
~ca 25 stycken
 
4 1/2 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
225 gram smör, rumstempererat
0.5 dl hallonsylt
 
1. Värm ugnen till 200 grader.
 
2. Blanda samman mjöl, socker, bakpulver och vaniljsocker i en skål.
 
3. Skär smöret i bitar och arbeta in det i mjölblandningen. Arbeta snabbt samman allt till en deg.
 
4. Låt degen vila en stund i kylskåpet.
 
5. Rulla bollar av degen och placera dem i mindre muffinsformar. Gör en fördjupning i mitten av varje boll som du fyller med lite hallonsylt.
 
6. Grädda mitt i ugnen i cirka 10 minuter. Låt svalna på galler.
Kommentarer
Postat av: dominic

Gott, min mormor brukade göra dessa!

2012-07-19 @ 18:35:24
URL: http://youngadults.blogg.se/
Postat av: Matilda

Vad gott! :)
Jag har själv lagat äppelgrottor för några dagar sedan, äppelgrottor (äppelmos) med kanelglasyr (glasyr + kanel). Det blev riktigt, riktigt gott!

Svar: Oh det lät gott! Jag är riktigt svag för kombinationen äpplen och kanel!
Maria Lindgren

2012-07-19 @ 21:15:01
URL: http://www.matildas-kafferep.blogspot.com
Postat av: Karin - trattoria

de där är favoriter här hemma också :)

2012-07-19 @ 22:00:37
URL: http://trattoria.nu
Postat av: Sanja "Bakakuten"

Mmm, älskar småkakor! Ser jättefina ut!

2012-07-20 @ 11:33:06
URL: http://bakakuten.blogspot.com/
Postat av: Mette

Ja visst verkar det riktigt lyxigt & gott?!

Bra man har bloggen, bara kopiera i mobilen & publicera. Hinner fasiken aldrig sitt avid datorn just nu! Så mkt å göra..... gaaah blir galen! :D

2012-07-22 @ 22:02:34
URL: http://www.mirabell.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0