Redcurrant & Marzipan Muffin

Publicerat: 2012-07-12 Kl: 11:31:09 | I kategori: Muffins

Häromdagen kände jag för att baka muffins. Vi har dragits med lite olika sjukdomar här hemma och nu när det äntligen vänt och rastlösheten efter ett par dagar där man inte gjort mycket alls började komma krypande så var det dags att baka något gott. Köpte superfina muffinsformar av lite större modell för ett tag sedan som jag ville inviga, men de visade sig vara för stora för muffinsplåten, så de får ligga och vänta i baklådan lite till. Hade redan bestämt för att det var muffins jag ville göra, så det är tur att jag har lite fler formar att välja på ;)
 
I made Redcurrant and Marzipan Muffins the other day. Since my first plan backfired due to missing ingridients, I decided to try using marzipan and the result were really surprising! The muffins turned out moist, sweet and a little bit sour at the same time, simply delicious. You will find the English recipe further down.
 
 
Det här med plan A och plan B (och ibland C och D till och med ;P), som med muffinsformarna ovan, är något som är riktigt vanligt i mitt kök. Är det inte smakkombinationen som ändras, så är det designen eller utförandet eller något annat. Alltid är det något... Denna gång var det smaken. Ursprungligen tänkte jag smaksätta muffinsen med röda vinbär och vit choklad, men eftersom jag inte hade någon vit choklad blev det plan B: marsipan. Och vet ni vad? Det blev så gott! Saftiga, söta syrliga muffins som smälte i munnen.
 
 
Muffins:
~12 stycken
 
150 gram smör
2 ägg
2 dl socker
1/2 dl vatten
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
100 gram ljus marsipan
120 gram röda vinbär
 
1. Sätt ugnen på 200 grader.
 
2. Smält smöret.
 
3. Vispa ägg och socker pösigt.
 
4. Vispa ned vatten och smör. Vänd sedan ner vetemjöl och bakpulver med en slickepott.
 
5. Blanda samman bären med lite florsocker (så att de inte sjunker till botten). Riv ner marsipan och blanda samman med vinbär. Vänd ner i smeten.
 
6. Fyll formarna till 2/3. Grädda i mitten av ugnen i 10-15 minuter.
 
 
Muffins:
~makes about 12
 
150 g unsalted butter
2 dl sugar
2 eggs
1/2 dl water
3 dl flour
1 tsp bakingpowder
100 g marzipan
120 g redcurrant
 
1. Heat the oven to 200 C (400 F).
 
2. Melt the butter.
 
3. Whisk sugar and eggs until its light and fluffy.
 
4. Add the water and butter.
 
5. Gently mix the flour and bakingpowder with the mixture.
 
6. Grate the marzipan and combine it with the redcurrant. Add it to the mixture.
 
7. Divide the batter into cupcake liners, placed in a cupcake pan.
 
8. Bake for about 10-15 minutes in the mittle of the oven. Let cool.
 
 
 
 
Månadens tema hos Söta Saker är denna gång hemifrån. Eftersom dessa vinbär är plockade hos min mamma och grundreceptet på muffins är det som min mamma alltid använde när jag var liten, så är de så mycket hemifrån de går enligt mig och de blir även mitt bidrag denna gång.
Kommentarer
Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Jag blir så sugen på alla godsaker på din blogg!Jättehärlig blogg!

2012-07-12 @ 15:48:46
URL: http://bakasockerfritt.blogg.se/
Postat av: Kristin @ The Chocolate Box

Känner igen det där med plan B/C/D etc, haha!

Lät mycket smarrigt med marsipan i muffins! :)

2012-07-12 @ 16:15:18
URL: http://www.thechocolatebox.se
Postat av: Små små smulor

Jag älskar marsipan så den kombinationen låter underbar!!!

2012-07-13 @ 23:20:08
URL: http://smasmasmulor.wordpress.com
Postat av: Emma

Ser jättegoda ut! /Emma

2012-08-03 @ 12:03:18
URL: http://www.matochglass.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0