Choklad- och kokosrutor

Publicerat: 2012-05-13 Kl: 17:30:45 | I kategori: Mjuka kakor

Nom nom! Ja, ni hör väl hur gott det låter? Som jag har tjatat om kombinationen choklad och kokos på denna blogg och så har det tagit mig ändå till nu att baka dem! Här är dem i alla fall, mastigt chokladiga med ett täcke av seg kokos. Blir liksom inte mycket bättre ;) (Eller kanske, om man dubblar receptet på kokostäcket.. kan ju bara bli bättre med mer kokos...)





Tänkte faktiskt bjuda er på ett bloggtips idag oxå! Sandra har en jättefin blogg där hon lägger upp massor med fina och inspirerande bilder på sitt nyöppnade kafé och en hel del bakverk. Som läsare har du kunnat följa henne
på vägen till att förverkliga sin dröm, vilket har varit riktigt inspirerande och spännande. Jag hoppas kunna göra ett litet besök där någon gång jag befinner mig i Stockholm. Ett litet tips alltså, så här på söndagskvällen =) Nu ska jag fortsätta läsa denna dams bok innan det är dags sova.


Choklad- och kokosrutor:
~ 16-20 stycken

4 ägg
3 dl socker
3 dl mjöl
1 dl kakao
1 msk vaniljsocker
1 krm salt
150 gram smör, rumstempererat

1. Värm ugnen till 200 grader. Smörj en form, cirka 20x30 centimeter.

2. Vispa ägg och socker pösigt.

3. Rör ner mjöl, kakao, vaniljsocker och salt på låg hastighet eller med en slickepott.

4. Blanda ner smöret och rör försiktigt tills allt har blandats väl.

5. Ha ner smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i ungefär 13 minuter. Gör kokostäcket under tiden.

75 gram smör
1.5 dl vispgrädde
1 dl ljus sirap
200 gram kokosflingor

6. Blanda alla ingredienser i en kastrull och låt dem koka upp.

7. Låt sjuda i ungefär fem minuter, tills att smeten tjocknat lite.

8. Bred kokosen över kakan och grädda i ytterligare tio minuter.

9. Låt kakan svalna och skär sedan i rutor.



Har i detta inlägg centrerat texten och bilderna, men är osäker på om detta är bättre eller sämre än det jag hade innan. Helst vill jag ha bilderna centrerade och texten vänstercentrerad, men det verkar inte som att det går. Vad tycker ni, blir det svårare att läsa/följa recepten om de är centrerade?




Kommentarer
Postat av: Malin

Försöker intala mig att det inte ser nåt gott ut det där, men jag lyckas inget vidare med det... Det ser förbaskat gott ut!!!!! =D

2012-05-14 @ 16:46:52
URL: http://mallakanbaka.blogspot.com
Postat av: Sanja "Bakakuten"

Jösses vad sugen jag blev på dessa! Ser förbaskat goda ut :)

2012-05-14 @ 20:26:15
URL: http://bakakuten.blogspot.com/
Postat av: Coquina

Hihi har också gjort dessa men de såg inte riiiktigt ut som dina, jag hade i mina över 10 minuter extra i ugnen men ändå blev de väldigt, väldigt kladdiga. Men goda =) Kika gärna in på min matblogg och tävla i min tävling där du just nu kan vinna två presentkort på 500 kr =)

2012-05-14 @ 21:17:06
URL: http://coquina.blogg.se/
Postat av: Coquina

Hihi har också gjort dessa men de såg inte riiiktigt ut som dina, jag hade i mina över 10 minuter extra i ugnen men ändå blev de väldigt, väldigt kladdiga. Men goda =) Kika gärna in på min matblogg och tävla i min tävling där du just nu kan vinna två presentkort på 500 kr =)

2012-05-14 @ 21:18:11
URL: http://coquina.blogg.se/
Postat av: Nenne

Jag har länkat till dig hos mig - hoppas det är ok!



/Nenne

2012-05-15 @ 12:49:17
URL: http://prinsessanparonpure.blogspot.se/
Postat av: Marie

Åh va de ser goda ut! Det kliar i mina bakningsnerver så kanske ska ta och sno ihop dessa:)

2012-05-17 @ 17:09:00
URL: http://maarrre.blogg.se/
Postat av: Ultimate Cake

kokos och choklad är ju aldrig fel.

2012-05-17 @ 19:21:51
URL: http://www.ultimatecake.blogspot.com
Postat av: Pernilla

Hej gjorde dessa igår. Tyckte att kokostäcket var svårt, fick de inte alls kletigt el kladdigt, vart ganska torrt trots att jag gjorde efter receptet...vad kan ha gått fel? Har inte smakat dem än heller, men dom ser smarriga ut :) Söndag blir det premiärsmak :) Tack för en underbar blogg

2012-05-18 @ 09:28:02
Postat av: Marias cupcakes

Nej, vad tråkigt! Med lite mer vispgrädde och sirap så borde det bli lite kladdigare. Eller kanske grädda någon minut kortare vore ett alternativ.

2012-05-18 @ 11:21:20
URL: http://mariascupcakes.blogg.se/
Postat av: Katarina

Perfekt! Jag var på jakt efter ett recept på den här sortens kaka och så hittade jag din blogg på en väns blogg. Jag har bakat dessa många gånger men har tappat bort mitt recept.

2012-07-19 @ 12:42:18
URL: http://oblivion-bookie.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0