Pepparkakscupcakes

Publicerat: 2011-11-29 Kl: 16:27:03 | I kategori: Jul

För några veckor sedan fick jag hem ett paket med lite produkter från Dr Oetker tillsammans med en förfrågan om att testa deras tårtmousser som cupcakesfrosting. Jag har använt deras tårtmousse med jordgubbssmak vid ett tidigare tillfälle (inte som frosting) och med tanke på hur god smak den hade så var det här absolut något jag kunde tänka mig. Passade därför på att använda vaniljmoussen på mina pepparkakscupcakes (fyllda med dumle med pepparkakssmak) och det blev jättegott! 

 

Formar från Lagerhaus och strössel från Dr Oetker


Pepparkakscupcakes:
~12 stycken

100 gram smör
3 ägg
2 dl strösocker
1 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 krm salt
1 msk malda pepparkakskryddor
1 1/2 dl mjölk
12 st dumle med smak av pepparkaka

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Smält smöret.

3. Vispa ägg och socker pösigt.

4. Blanda mjöl, bakpulver, salt och pepparkakskryddor i en separat bunke. Rör ner detta i äggsmeten tillsammans med mjölken. Rör sist ner det smälta smöret.

5. Fyll muffinsformar till hälften och lägg sedan i en dumle i varje form. 

6. Grädda i mitten av ugnen i 20-25 minuter. Låt svalna.


Vaniljmousse:

1 förpackning vaniljmousse från Dr Oetker
2-2.25 dl mjölk

1. Vispa samman pulver och mjölk i någon minut. Hur mycket mjölk du har i beror på hur fast mousse du vill ha. Spritsa eller bred på moussen på dina cupcakes.
Kommentarer
Postat av: Linda

ÅH vad gott! Ska testa!

2011-11-30 @ 13:34:38
URL: http://headlong.blogg.se/
Postat av: Maria

SEr smarriga ut!! Får man fråga vilken tyll du använt??

/Maria

2011-11-30 @ 21:55:19
Postat av: Maria

SEr smarriga ut!! Får man fråga vilken tyll du använt??

/Maria

2011-11-30 @ 21:57:02
Postat av: Maria - Marias cupcakes

Tack! Jag har använt en stjärntyll från wilton som heter 1M. Min favorit än så länge :)

2011-12-01 @ 13:12:37
URL: http://mariascupcakes.blogg.se/
Postat av: Sugar Mania

Vilka underbara cupcakes!!Inte bara ser de fina ut men låter goda också!!

2011-12-03 @ 03:46:16
URL: http://sugarmanias.blogg.se/
Postat av: CJ

Ska testas!

2011-12-08 @ 11:07:43
URL: http://cjs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0