Kontakt

Publicerat: 2011-07-21 Kl: 19:19:50 | I kategori: Baktankar

Lämna gärna en kommentar här på bloggen, jag svarar så fort jag får möjlighet.


På facebook finns bloggen representerad under Marias Cupcakes. En direktlänk till sidan finns i sidomenyn på startsidan. Där finns möjlighet att interagera med andra av bloggens läsare, med mig, få tips om det mesta som rör cupcakes och bakning samt få tips om när bloggen är uppdaterad. Där finns även lite fler bilder på sådant jag bakat, som jag valt att inte lägga upp på bloggen.

Det går självklart bra att skicka ett mejl om man vill det. Min mejladress är: [email protected]
Kommentarer
Postat av: Linnea nylander

hej jag la till dig i min blogg för gud så fina och läckra bakelser,kakor, tårtor du gör :) dig har jag länkat på min sida så du vet. ville bara titta in och säga det :)

2012-05-11 @ 23:47:26
URL: http://firestars.blogg.se/
Postat av: lina

tycker du om att laga mat också?!

2012-08-24 @ 20:29:29
URL: http://linasfamiljeblogg.blogg.se/
Postat av: lina

tycker du om att laga mat också?!

Svar: Hej! Ja, jag gillar att laga mat med =) Tänkte du på något speciellt?
Maria Lindgren

2012-08-24 @ 20:29:43
Postat av: None None

jag gillar och laga mat också. har ett gott recpt du kan få om du vill.!

2012-08-30 @ 18:56:47
URL: http://linasfamiljeblogg.blogg.se/
Postat av: lina

Jag tänkte mest om du har några tips till kalas o nyår

2012-09-08 @ 15:07:37
URL: http://linasfamiljeblogg.blogg.se/
Postat av: Fidan

Jättefina bakverk :)

Jag ska ha kalas för mina tvilingar som fyller 1år, undrar om du bor i Stockholm och om man kan beställa från dog?

Svar: Hej! Jag bor cirka en och halv timme från Stockholm. Tyvärr får jag inte ta emot beställningar på grund av regler och lagar, annars hade jag gärna hjälpt till =)
Maria Lindgren

2013-01-20 @ 10:42:02
Postat av: Louise

Gillar din blogg! Är inne minst 2 ggr per dag och kollar om det kommit upp nåt nytt recept :)
Är ny på det här med macarons, och undrar om du gjort några med hallonsmak? Annars, hur mycket passerad hallonsaft (hallonvätskan) tror du man kan ha i utan att det blir för löst? Till skalen menar jag :) Väldigt tacksam för svar!
Tack för en otroligt bra sida! :)

Svar: Hej! Oj, tack!
Jag har gjort några med hallonsmak, men då har hallonsmaken kommit från fyllningen och inte skalen. Just när det gäller macarons så är det viktigt att man är noggrann med måtten och jag skulle inte rekommendera att du tillsätter en flytande vätska i skalen. Annars kan jag rekommendera en vanlig smörkräm eller marängsmörkräm som du tillsätter hallonsaft i.
Maria Lindgren

2013-02-26 @ 21:33:06
Postat av: Louise

Men kan jag färga skalen med lite hallonsaft då? Eller ska jag använda hushållsfärg/karamellfärg?

Svar: Det bästa är att använda pulver- eller pastafärg, eftersom de är så koncentrerade att det inte behövs så mycket för att få en fin effekt. Karamellfärg är så rinnigt att de kan göra att skalen inte blir bra.
Maria Lindgren

2013-03-04 @ 16:43:35
Postat av: L8

Hejsan. jag bakade dina jättesöta påskcupcakes men hade inte lika fina dekorationer som du.Hade lite för bråttom när jag läste receptet och råkade ha i lemoncurden i smeten ist. men dra åt pipan vad goda dom blev! Ett tips är att lägga en liten glaskula mellan muffinsplåten och pappersformen så blir cupcaken hjärtformad. =)Tack för en fin bakblogg, ska prova på fler goda sötsaker!! Mvh. L8

Svar: Åh va bra att de blev goda ändå =) Grundreceptet jag använde där är en klar favorit hos mig, som man kan variera i det oändliga =)
Tack för tipset! =)
Maria Lindgren

2013-03-30 @ 11:35:20
Postat av: Matilda

Hej! Bilderna på den där fina jordgubbatårtan stod det att du hade en jordgubbsmousse tänkte att jag skulle testa den men hittar inte receptet! Är det samma som Hallon mossen fast man byter ut det? Jättefin blogg annars, du är en stor inspirationskälla för mig! =)

Svar: Hej! Det här receptet använde jag till tårtan:
http://mariascupcakes.blogg.se/2011/october/jordgubbsmousse.html
Maria Lindgren

2013-04-22 @ 22:42:13
Postat av: Ulrica

Hej! Jag bakade både lakritskladdkakan och dajmcheesecaken här i veckan och OJ så gott! Fick så mycket kommentarer så jag var tvungen att promota din finfina blogg :) Här ska det testas flera recept!

Svar: Åh va roligt att höra!
Maria Lindgren

2013-05-02 @ 15:47:38
URL: http://madebyrica.wordpress.com
Postat av: Anna

Hej Maria :)

Jag behöver verkligen din hjälp!!

Ska baka tårta till min dotters dop om några veckor.

Ska göra egen sockerpasta. Hur långt innan kan den göras?? (vet att den ska förvaras så luft~tätt som möjligt i plastpåse och plastburk och mörkt)

Det kommer 50 vuxna o 20 barn, hur många tårtor behöver jag göra?? ( mumsig pastasallad med rosenbröd serveras innan, då dopet är så tidigt på fm)

sockerpastadekorationerna till tårtan, kan de göras någon vecka innan, eller blir d eventuellt torra då??

Och slutligen så skulle jag vilja få tips & recept på lätta goda fyllningar till tårtan. dock utan nötter pga allergi.

Önskar dej en bra dag :)

... och jag väntar ivrigt på att svar. Med vänlig hälsning anna :)

Svar: Hej!
Sockerpastan kan du göra långt i förväg om du vill, bara du (precis som du skriver) förvarar den väl omsluten i plast. Dekorationerna är jättebra att göra i förväg, då hinner de torka ordentligt och det blir ett stressmoment mindre när det väl är dags att göra tårtorna.

hur många tårtor du behöver göra är lite svårt att säga så här, men på www.lindarunn.se finns en tårtbitsuträknare som är mycket lätt att använda.

i katergorin Fyllningar här på bloggen finns massor med fyllningar, de flesta utan nötter =)

Lycka till och hoppas det blir bra =)
Maria Lindgren

2013-05-06 @ 12:05:39
Postat av: anna



Hej igen Maria...

Jag tänkte baka vanlig sockerkaksbotten i 24 cm form till mina tårtor... med lager av din jordgubbskräm med marsankräm o grädde i (alltså din jordgubbsmousse) och marsankräm i det andra lagret. Tårtorna ska ätas ca kl 13 på söndagen... kan jag göra tårtbottnar på fredagen och plasta in i gladpack o förvara i kylskåp eller hur förvarar jag dem bäst? samt göra fyllningarna på fredagen åxå... och sedan lägga ihop alla tårtorna på fredag eller lördag morgon och ganera med sp på lördag fm??? (på söndagen hinner jag ingenting, då dopet är sååå tidigt. hoppas du kan svara mej, börjar få lite panik som sagt...

undrar åxå varför man ska ha smörpapper i formen när man bakar bottnarna?? samt om d inte ska vara ngn mjölk eller smör i receptet där du häller upp allt i tre glas... LIKA DELAR som du kallar den.

Ska man täcka tårtan med smörcreme istället för grädde då man ska ha sp överst?? (grädde svettas läste jag) kan du skriva ett lätt smörcremerecept till mej o hur man gör, så blir jag supertacksam

Med vänlig hälsning anna :)


Svar: Hej!Det går jättebra att göra tårtbottnarna redan på fredagen. Plasta in dem ordentligt och förvara i rumstemperatur eller frys in dem. Att göra fyllningarna på fredagen och sedan fylla tårtorna samma dag fungerar oxå jättebra, då hinner de safta till sig ordentligt.

bakplåtspappret är till för att förhindra att smeten rinner över formen. bottnen bli så hög så att en vanlig form är för låg. Det finns formar med extra höga kanter, men om man inte har sådana är bakplåtspapper ett bra alternativ.

receptet stämmer, det är varken mjölk eller smör i den. jag täcker alltid med smörkräm, tycker det blir bäst. det recept jag använder mig av finns i kategorin frostings, eftersom den även fungerar att ha ovanpå cupcakes. Hoppas allt går bra med tårtorna. MVH Maria
Maria Lindgren

2013-05-14 @ 20:49:00
Postat av: Anonym

hej :) blir det bra att göra "lika delar" som tårtbotten i denna ordningen...

första lagret längst ner med marsankräm. mellanlagret med jordgubbsmoussen och överst smörkräm utan smaksättning och till sist Sp?

Ska jag ev smaksätta smörkrämen åxå?,kanske blir förmkt med vanilj däri eftersom det är marsankräm i ett lager samt marsanpulver i jordgubbsmoussen?? Vad tycker du?! ;)

Dina fina tårtfart som du har i flera färger (ljusrosa, ljusgrön, vit, ljusblå...)finns d att köpa på nätet??

Ha det gott!!

kram anna :)


Svar: Hej!Jag tror att det kan bli bra =) Jag brukar ha i lite vanlijsocker eller vaniljpulver i smörkämen, tycker det blir bra.

De tårtfaten har jag köpt på Leilas General Store.

Sugarpasten ska vara ungefär 5 mm tjock, då är det lättast att få den jämn och fin på tårtan.

MVH Mara
Maria Lindgren

2013-05-20 @ 23:03:18
Postat av: Anonym

hej igen... glömde fråga: Hur tjock/tunn ska jag kavla sugerpasten som jag ska täcka tårtan med? ;)

2013-05-20 @ 23:19:04
Postat av: Anonym

hej igen... glömde ju fråga hur tjock/tunn ska jag kavla sugerpasten som jag ska täcka tårtan med?? ;)

2013-05-20 @ 23:21:41
Postat av: agneta

hej maria,kan du hjälpa mig med en fluffig lätt att spritsa så det blir lite höjd på en rosa frosting till ca 45 cupcakes.helst inte någon smörig historia.kan en på grädde hålla i några timmar innan servering.tack:))

Svar: Den här frostingen är en av mina favoriter, jättegod och lätt att spritsa:
http://mariascupcakes.blogg.se/2011/august/whipped-cream-cheese-frosting.html för att göra den rosa kan du antingen tillsätta lite färg (helst pastafärg) eller tillsätta lite smak av passerade hallon.

Förvara dem i kylskåp så borde de hålla fint.
Maria Lindgren

2013-05-31 @ 21:12:49
Postat av: Queenie - Mamma till Isabella Reina

Hej Maria, först och främst måste jag bara säga att jag döör för dina bakverk! Du är så himla duktig! :)

Nu till min fråga: Min dotter ska ha dop snart och jag som aldrig bakar ska försöka göra det. Jag tänkte göra små vanliga cupcakes med vaniljfrosting (eftersom det är enklast). Kan man då lägga upp frostingen dagen innan och sedan ställa fram allting dagen efter Så jag slipper göra det på morgonen liksom. Eller måste man lägga frostingen samma dag så de inte "smälter" haha kanske en dum fråga men jag vet inte hur det funkar :P

Och ge gärna tips på vad man kan göra för bakelser till ett dop. Gärna att det är enkelt att göra :)

tack på förhand ! :)

Svar: Hej!Tack så jättemycket, jag blir så glad över dina fina ord =)

Angående frostingen så brukar det alltid bli bäst att göra klart cupcakesen med frosting så nära inpå att de ska serveras som möjligt. Men med det sagt, så kan de gå bra att göra dem dagen innan, det beror lite på vad det är för grund på frostingen. En smörkrämsbaserad frosting håller smak och utseende mycket bättre än en frosting med mycket grädde i sig. Tänk på att förvara färdiga cupcakes i kylskåp, men ta gärna fram dem en stund innan servering så att de hinner mjukna lite.

Åh finns så mycket gott att bjuda på =) Något gott och enkelt är att göra långpannekakor, som kärleksmums eller hallonrutor med cream cheese frosting (den sistnämnda är SÅ god!). Eller morotskaka. Båda hittar du recept på här på bloggen, under "mjuka kakor". Hoppas dopet blir bra =)
Maria Lindgren

2013-09-24 @ 23:45:49
URL: http://miniqueenie.blogg.se
Postat av: Frida

Hipp hipp hurra på världens Bästa M's födelsedag!

Hoppas du får en toppen dag med mkt sång & tårta :))

Jag är i München med mina elever i steg 4 och kan tyvärr inte ringa dig men jag hoppas du får meddelandet på detta sätt!?
Kramiz

2014-10-09 @ 20:32:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0