Till dopet

Publicerat: 2011-10-13 Kl: 11:20:44 | I kategori: Cupcakes

För ett par veckor sedan skulle flickornas kusin döpas och jag blev ombedd att baka några (eller några och några, ganska många egentligen) cupcakes till dopfikat. Jag fick fria händer vad gällde allt vilket ledde till världens prestationsångest. Jag hade så många olika smakkombinationer i huvudet och kunde verkligen inte bestämma mig för någon av dem. Men det blev till sist kladdkakecupcakes, vilket brukar gå hem både hos vuxna och barn (vilket det gjorde!). Jag toppade dem med vitchokladfrosting och för att det inte skulle bli för sött fyllde jag dem med syrlig hallongrädde. Ironiskt nog så sjönk inte flertalet cupcakes ihop efter gräddning, så fick sitta och göra hål för hand så att jag hade någonstans att ha fyllningen. Istället för dekorationer hade jag på lite hallonsås ovanpå frostingen. Bilderna är inte de bästa, men det gick liksom inte att prioritera det när jag hade ett köksbord fullt med cupcakes som skulle dekoreras och sedan levereras. Men allt hanns med och allt blev uppätet, så som det ska vara.





Kladdkakecupcakes:
~10 stycken

2.5 dl strösocker
2 st ägg
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
75 gram smör
2 dl vetemjöl

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Fyll en muffinsplåt med muffinsformar.

3. Smält smöret.

4. Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner resterande ingredienser, med smält smör och vetemjöl sist.

4. Fyll formarna till ungefär 1/2. Grädda i mitten av ugnen i cirka 13 minuter, lite beroende på hur kladdig du vill att muffinsarna ska vara.

Syrlig hallongrädde:
~räcker gott och väl :)

3 dl grädde
2 dl frysta/halvtinade hallon
0.5-1 dl hallonsylt
marsánbehov efter behov

1. Vispa grädden hårt.

2. Tillsätt hallonsylt och hallon efter smak. Vispa tills hallonen mosats lite i grädden.

2. Om grädden är för lös så ha i lite marsánpulver och vispa tills grädden har önskad konsistens. Börja med lite pulver och ha i mer sedan om det behövs. Marsán sväller lite mer efter ett par minuter, så ha inte i för mycket på en gång.

Leilas vitchokladfrosting:
~12 cupcakes

200 gram vit choklad
200 gram philadelphiaost

1. Hacka chokladen och smält den i ett vattenbad eller i micron. Rör om emellanåt. Låt svalna.

2. Rör ihop chokladen och osten. Är frostingen för lös, så låt den stelna något i kylskåpet.

Hallonsås:

100 gram frysta hallon
1 msk socker

1. Låt hallon och socker kokas samman i en kastrull. Rör om emellanåt så att inget bränns.

2. Sila hallonen för att få bort kärnorna. Låt svalna.

Kommentarer
Postat av: katarina

Mmm. Mmmm. Mmmm. Övriga kommentarer överflödiga. Ser ju bara så galet gott ut...

2011-10-13 @ 22:25:25
URL: http://lillamacaron.se
Postat av: Alexandra

Oh gott!

2011-10-14 @ 00:31:18
URL: http://phose.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0