Vaniljkola

Publicerat: 2012-12-14 Kl: 13:13:40 | I kategori: Jul

Mer julgodis! Denna gång en vaniljkola som är riktigt, riktigt god! Jag tycker att det är kul att "piffa upp" julgodiset, speciellt kolor och fudge och liknande. Med smörgåspapper, cellofan och något roligt snöre kommer man långt =) Här har jag använt mig av vanligt smörgåspapper och dekorativ papperstejp från Panduro Hobby.
 
 
Här har jag som sagt slagit in kolorna i smörgåspapper och sen dekorerat med lite papperstejp. Just dessa kolor blev lite extra piffade av en speciell anledning, men mer om det får ni veta om någon dag ;)
 
Tips! När jag gör kolor och häller i smeten i en bakform/plåt som kanske visar sig vara lite för stor (efter att jag hällt i smeten), så vik ihop hörnen och fäst med gem. På så sätt kan du justera lite så att du får en bra tjocklek på kolorna.
 
Vaniljkola:
- cirka 50 kolor

2 dl vispgrädde
1 dl ljus sirap
3 dl strösocker
100 gram smör
1/2 vaniljstång (eller 1 msk vaniljsocker)
 
1. Förbered en långpanna (cirka 20 x 30 cm) genom att klä den med bakplåtspapper.
 
2. Blanda vispgrädde, sirap, socker, vaniljsocker och smör i en tjockbottnad kastrull. Använder du en vaniljstång så skrapa ur fröna och låt både dem och stången koka med.
 
3. Koka blandningen tills dess att temperaturen är 125 grader eller tills dess att smeten hållet för ett kulprov (droppa lite smet i kallt vatten, går den att rulla till en kula så är den klar).
 
4. Häll blandningen i långpannan. Låt svalna en stund innan du ställer in den i kylskåpet för att stelna helt.
 
5. Skär eller klipp kolan i småbitar och slå ev in dem i bakplåtspapper eller smörgåspapper.
 
 
 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0