Daimkladdkaka

Publicerat: 2012-03-14 Kl: 20:21:00 | I kategori: Kladdkaka

Haha, jag vet att det har blivit en del kladdkakerelaterade godsaker på sistone på bloggen, men efter det här blir det något annat (något vaniljaktigt tror jag...). Men när min man får bestämma vad det ska bli till fika så blir det nästan alltid kladdkaka i någon form. Den här gången passade jag på att göra en annan variant, med smält choklad istället för kakao (till min mans besvikelse...!). Jag använde mig av Marabous mörka choklad (ej premium) för jag tänkte att det blir lite snällare chokladsmak med den, men det passade inte herrn i smaken eftersom det blev för stark chokladsmak (jag vet, han tycker inte om choklad men kladdkaka är favoriten, jag får det inte heller att gå ihop riktigt ;P). Jag tyckte däremot att det blev jättegott! I smeten och ovanpå hade jag sedan hackad dajm, gott! Men det blir nog sista gången på ett tag som jag gör en annan variant av kladdkaka, är nog bäst så att jag får behålla lugnet här hemma :)





Idag har jag varit ledig från jobbet eftersom det är min jobbhelg den här helgen och vi passade på att åka in till grannstaden en sväng. Jag ville dels titta på en bärbar dator (min tanke är en alldeles egen bloggdator, men den idén har inte maken köpt riktigt ännu), dels titta på lite fotoutrustning. Vill bland annat ha nytt objektiv och ett stativ till kameran. Mitt intresse för fotografering har växt i takt med bloggen och då vill jag ha så bra saker som möjligt :)
 





Daimkladdkaka:

200 g smör
200 g mörk choklad
4 st ägg
1 1/2 dl strösocker
2 1/2 dl vetemjöl
en nypa salt
1 st dubbel Daim

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Smält smör och hackad choklad försiktigt över ett vattenbad eller i mikron. Rör om emellanåt och låt den sedan svalna lite.

3. Vispa ihop ägg och socker för hand.

4. Rör ner chokladsmeten i äggblandningen.

5. Rör ihop vetemjöl och salt i en separat bunke, blanda sedan ner mjölblandningen i smeten. Rör om tills smeten är jämn.

6. Hacka daimen och rör ner i smeten.

7. Smörj en rund kakform (min var 20 cm i diameter) och häll i smeten. Grädda mitt i ugnen i 15-17 minuter.

8. Låt kakan svalna i formen och ställ sedan in hela kakan i frysen en timme, alternativt i kylskåpet över natten.


Grädde:

2 1/2 dl vispgrädde
1 msk florsocker
1 1/2 msk kakao
1 st dubbel Daim

1. Vispa grädden tillsammans med florsocker och kakao.

2. Hacka daimen.

3. Bred grädden över kakan och strö över den hackade daimen. (Förvara i kylskåpet).

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0