Bundt Cake vs Sponge Cake

Publicerat: 2012-11-30 Kl: 13:03:31 | I kategori: Baknyttigt

Ja, vad är vad egentligen? Båda termerna förekommer regelbundet på utländska bakbloggar (och vissa svenska för den delen), men jag har aldrig riktigt tagit reda på skillnaden, även om jag funderat över detta ett par gånger. Men nu vet jag och kanske är det några av er som inte riktigt har koll på skillnaden?

Enligt baking911.com är en Bundt Cake en kaka som gräddats i en form med en "förhöjning" i mitten, alltså som denna (ruskigt goda). Det ska även finnas någon form av glasyr/ganache ovanpå och runt sidorna. Konsistensen är något mastig.
 
Defintionen av en Sponge Cake varierar lite mer, men det karaktäristiska är att vitan och gulan i äggen separeras, äggvitan vispas upp för sig och gulan vispas ihop med socker, för att på så sätt få så mycket luftbubblor i smeten som möjligt, vilket sedan ger kakan en mer "spongy" konsistens.

Kommentarer
Postat av: Amanda 18

snälla uppdatera mer och baka mer! så himla fin och lättläst blogg. Hejja hejja!! kram

Svar: Haha, tack! Jag vet att det har varit dåligt med uppdateringar på sistone, men tiden har en tendens att bara rinna iväg. Lovar att försöka bättra mig!
Maria Lindgren

2012-12-04 @ 21:02:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0