Saffransmacarons med vit choklad ganache (Saffron Macarons)

Publicerat: 2012-11-28 Kl: 11:45:00 | I kategori: Jul

Jaaaa, nu inviger vi julkategorin för detta år tycker jag! Har faktiskt hunnit baka lite julgodsaker redan, bara inte hunnit få ut dem. Konstigt det där, det bara kommer saker emellan hela tiden. Men nu så! Och det bästa är att det bara kommer att fortsätta komma inlägg =)
 
 
Och det är inte mindre än saffransmacarons som får inviga julen 2012. Är lite extra nöjd med denna omgång faktiskt, de blev riktigt fina! Jag får ofta frågor om vad jag gör, hur jag gör, vilka knep jag har. Det enda jag gör, är att följa receptet. Noga. Det finns inget jag bakar lika noggrannt som macarons. Jag väger ingredienser, låter äggvitan stå framme en natt (vissa menar att det inte behövs, jag chansar inte), kokar sockerlag till exakt 118 grader och låter vila en halvtimme. Jag har gjort en hel del macarons och en sak jag har lärt mig är att se när smeten är färdig, den ska liksom rinna lagom fort av skeden, då är det klart. Sedan använder jag mig av receptet med sockerlag, för jag tycker de blir både finare och godare. Sen finns det ju det där tråkiga svaret, som man egentligen inte vill höra, och det är ju att öva! Fördelen är ju att även om skalen kanske inte blir så fina, så är de ändå goda ;)
 
 
Saffransmacarons:
- 30 stycken
 
120 gram äggvita (som stått i rumstemperatur i minst ett dygn)
35 gram + 150 gram socker
150 gram mandelmjöl (alternativt malen mandel)
150 gram florsocker
50 gram vatten
0.5 gram saffran (1 kuvert)

1. Sikta ner mandelmjölet och florsockret i en bunke. Tillsätt saffran.

2. Vispa upp 60 gram av äggvitan till ett mjukt skum. Tillsätt 35 gram socker under vispning.

3. Ha i 150 gram socker och 50 gram vatten i en kastrull. Värm upp sockerlagen till 118 grader (använd en termometer).

4. Häll sockerlagen i marängsmeten under vispning på låg fart. Detta måste göras ganska snabbt eftersom sockerlagen annars stelnar.

5. Vispa marängen på medelhög fart tills att den har kallnat helt och blivit glansig, vilket tar ungefär 10-15 minuter.

6. Under tiden blandar du ner 60 gram äggvita i mandelblandningen med hjälp av en slickepott. Vill du färga macaronsen tillsätter du färg nu. Tänk på att de bleknar lite när du tillsätter marängen, så ha i lite mer färg än färgen du vill uppnå.

7. Vänd ner ungefär hälften av marängen i mandelblandningen och rör om tills allt är väl blandat. Sedan vänder du ner resten av marängen, men denna gång rör du ner lite försiktigare.

8. Fyll en spritspåse med rund tyll. Spritsa ut små rundlar på en bakpappersklädd plåt, med storleken av en femkrona.

9. Låt vila innan gräddning i ungefär 30 minuter.

10. Grädda i mitten av ugnen på 160 grader i ungefär 10-11 minuter.

11. Fyll häften av macaronsen med vit choklad ganache (se nedan) och lägg sedan på en macaron som "lock". Förvara i kylen i en lufttät burk i upp till en vecka. Går även utmärkt att frysa, både fyllda och ofyllda.
 
 
Vit chokladganache:

75 gram vit choklad
3 msk vispgrädde
0.5 tsk vaniljsocker
 
1. Hacka chokladen och lägg den i en värmetålig skål.
 
2. Koka upp grädde och vaniljsocker. Häll detta sedan över chokladen och låt stå någon minut.
 
3. Rör om så att du får en fin och jämn smet. Låt svalna.
 
4. Täck över skålen med plastfolie och låt stå i kylskåpet tills dess att ganachen tjocknat.
Kommentarer
Postat av: miranda

Uhmm de ser rigtig fine ud. Jeg kan se at jeg har en helt anden opskrift derhjemme i en bog, som jeg afprøvede her i sidste weekend. De blev absolut ikke lige så høje. Tværtimod så bliver mine meget flade. Jeg forsøger ikke at ødelægge æggehvide skummet og blander melblandingen forsigtigt med skummet. Dog bliver de alligevel meget flade (har ik helt fundet ud af hvad jeg gør forkert).
MEN... min opskrift er ikke med sukkerlage. Har du nogen ide om det er det som gør forskellen?
Det er med flormelis, æggehvider (der står intet om at de skal være stue temperatur), bagepulver og evt kakao / eller frugtfarve alt efter den farve man vil have. Intet om sukker og sukkerlage blanding.

Jeg må prøve din for at se om det er det som gør forskellen. :-)
Noget andet - jeg synes det tager lang tid at lave disse. Gør det også det for dig ?

Mvh Miranda.

Svar: Hmm, jag känner faktiskt inte alls det receptet du pratar om. receptet med sockerlag tar lite längre tid att baka, särskilt om du inte har en assistent som gör vispandet (jag kör fortfarande med en vanlig elvisp), men jag tycker helt klart att det är värt det. hur höga macarons blir har att göra med hur länge de får vila, mina brukar alltid få vila 30 minuter på plåten innan de gräddas.
prova gärna med sockerlag och säg hur det blev sedan =)
Maria Lindgren

2012-11-30 @ 10:10:35
Postat av: miranda

Jeg kan ikke lige huske hvad bogen hedder, men der er vist også enkelte andre ingredienser i end dem jeg skrev. Dog ved jeg at der ikke er sukkerlage i.
Jeg lod min hvile i 45 min og de blev desværre stadig ikke højere. :-(
Jeg forsøger med en ny omgang i morgen af dem uden sukkerlage og en omgang med sukkerlage. Eller det er planen. Jeg skal nok holde dig informeret :-) Trevlig helg.

Svar: Jag hoppas det går bra =) Tack detsamma!
Maria Lindgren

2012-11-30 @ 14:09:30
Postat av: Kristin @ The Chocolate Box

Superfina! Och saffran och vit choklad som är så gott ihop :)

2012-12-03 @ 18:35:06
URL: http://www.thechocolatebox.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0