Jordnötssmörsfudge (Peanutbutter Fudge)

Publicerat: 2012-10-22 Kl: 20:17:52 | I kategori: Smått och sött

Jag har börjat längta efter jul. Riktigt ordentligt, till och med så att jag blir irriterad när jag kommer på att det fortfarande bara är oktober och vi har hela november kvar innan det är okey att börja julpynta och baka julgodsaker. För det är jag ändå ganska noga med, inget julstök före första advent. Men sen åker det mesta av pyntet upp och det bakas till varje advent, men granen får vänta till ett par dagar före jul. På den punkten är min man riktigt bestämd, så det är lika bra att göra som han säger. Inte minst för att det är han som bygger ihop den ;)
 
Jag har spenderat alldeles för mycket tid på Pinterest på sistone och där florerar det mängder med julinspiration redan och en sak jag fastnade för, som kan vara juligt men ändå inte är det och därför är det okey att baka, var fudge. Aldrig gjort det förut, så testade det i helgen. Tog bara ett par minuter att koka ihop och resultatet blev riktigt bra! Receptet hittade jag här.
 
Peanutbutter Fudge! English recipe further down!
 
 
Jordnötssmörfudge:
~30 bitar
 
125 g smör
500 g farinsocker
120 ml mjölk
250 g jordnötssmör
300 g florsocker
 
1. Smält smöret i en kastrull.
 
2. Tillsätt socker och mjölk och rör om lite snabbt tills att allt blandats.
 
3. Låt koka i 2-3 minuter utan omrörning.
 
4. Ta bort från värmen och tillsätt jordnötssmöret, rör om.
 
5. Tillsätt florsocker och vispa tills smeten är slät.
 
6. Häll i en form med måtten 20 x  20 cm, som du klätt med bakplåtspapper.
 
7. Låt svalna i kylskåp (går ganska snabbt) innan du skär fudgen i bitar.
 
 
Peanut Butter Fudge
~30 pieces
 
125 g butter
500 g brown sugar
120 ml milk
250 g peanut butter
300 g icing sugar
 
1. Melt the butter in a saucepan.
 
2. Add sugar and milk and stir quickly until its combined.
 
3. Let cook for 2-3 minutes without stirring.
 
4. Remove from the heat and add stir in the peanut butter.
 
5. Add the icing sugar and beat until smooth.
 
6. Pour into a 20 x 20 cm baking tray (covered in parchment paper).
 
7. Let cool in the refrigerator before you cut it into pieces.
 
 
 
 
 
 
 
Kommentarer
Postat av: Lotta

Längtar också till julen och efter att få börja med alla julförberedelser! =) Mysigaste tiden på året, men precis som du skriver, innan advent vill man inte börja. Då känns det som fusk ;)
Måste testa denna fudge ikväll! Tack för tipset!

2012-10-23 @ 09:16:42
URL: http://ilottaslillakaos.blogg.se
Postat av: Gabbi

Gud så gott det låter!! Måste man ju prova :)

2012-10-23 @ 18:36:48
URL: http://gubbsi.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0