Blåbärsmousse

Publicerat: 2012-09-02 Kl: 17:40:10 | I kategori: Fyllningar (tårtor & cupcakes)

Jag plockade en hel del blåbär under semestern. En del har jag använt i tårtbottnar, men jag har fortfarande en låda kvar i frysen -till och med efter att ha gjort mousse av en del. Men det gör inte så mycket, jag har en hel del idéer om vad jag ska hitta på med dem =)
 
Blåbärsmousse:
~1 lager tårtfyllning, 20-24 centimeter
 
200 g blåbär
0.5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
3-4 gelatinblad
100 g philadelphia
2 dl vispgrädde

1. Lägg gelatinbladen i kallt vatten.
 
2. Koka upp blåbären tillsammans med socker och vaniljsocker, tills blåbären mosats.  
 
3. Sila blåbären och smält sedan ner gelatinbladen i saften, låt svalna.
 
4. Vispa under tiden upp grädden.
 
5. Blanda samman blåbären med philadelphiaost och vänd sedan ner grädden i ostblandningen. Låt stå kallt en stund innan den fyller en tårta.
 
 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0