Lakritskladdkaka

Publicerat: 2013-04-20 Kl: 10:53:34 | I kategori: Mjuka kakor

Åh ett till lakritsrecept orkar ni väl med? Denna gång gjorde jag en kladdkaka som jag smaksatte med lite lakrits och sedan serverade tillsammans med en syrlig hallongrädde. Och det blev så gott! Jag har en liten "hang up" på kladdkaka just nu märker jag, vill gärna testa massor med olika varianter, så nu ni vet vad som väntar er här på bloggen. Men som sagt, så länge får ni hålla till godo med denna underbara sak. Och det är inte så fy skam det heller!
 
 
 
 
Lakritskladdkaka:
 

200 gram choklad (kakaohalt efter smak, jag använde ljus)
200 gram smör
1 tsk vaniljsocker
4 ägg
2.5 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 msk lakritspulver
 
1. Värm ugnen till 200 grader.
 
2. Smöra och bröa en form som är ungefär 24 centimter i diameter.
 
3. Hacka chokladen i mindre bitar.
 
4. Smält smöret och ta bort från plattan. Ha i chokladen i smöret och låt den smälta. Rör om.
 
5. Vispa ägg och socker fluffigt.
 
6. Vispa ner chokladsmöret.
 
7. Vispa ner lakritspulver och vaniljsocker.
 
8. Vänd ner vetemjölet.
 
9. Häll smeten i formen och grädda mitt i ugnen i ungefär 20 minuter. Låt svalna (ställ gärna in den i kylskåpet ett par timmar innan den serveras). Servera med hallongrädde.
 
 
Hallongrädde:

3 dl vispgrädde
2 dl färska hallon
0.5 dl hallonsylt
 
1. Vispa grädden.
 
2. Vispa i hallonen så att de börjar mosas något.
 
3. Vispa ner hallonsylten tills att allt precis blandats ihop.
Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0