Med smak av sommaren

Publicerat: 2013-04-09 Kl: 13:44:00 | I kategori: Tårtbotten

Ibland tror jag att jag är i någon slags förnekelsefas. Jag ignorerar att det fortfarande ligger snö på marken, att vattenpölarna fortfarande har en hinna av is över sig och att det faktiskt är kallt större delen av dagen. För det är ju soligt om dagarna, solen värmer gott efter en lång vinter och det är ljust länge om kvällarna. Vårjackan och vårskorna är framplockade och vinterkläderna förpassade ut till garaget där de kommer få vara kvar länge, länge. Nya sommarklänningar och badkläder är inköpta och väntar otåligt på att få komma fram.
 
Även trädgården tror jag längtar efter värme och skriker efter uppmärksamhet. Att få slippa det tjocka täcket av snö och istället få bli ompysslad: få tillbaka den gröna gräsmattan, blomstrande rabatter och äntligen ett nytt vitt staket. Jordgubbslandet ska bli dubbelt så stort och kanske, kanske är detta året då maken ger med sig och planterar en hallonhäck. Kanske.
 
 
Jag längtar även efter sommarmaten. Att kunna grilla var och varannan dag, äta fräscha sallader med nyskördade grönsaker, att kunna ta med maten ut och äta på filten på gräsmattan. Att tillsammans med barnen kunna äta solvarma jordgubbar direkt från landet. Göra pajer och muffins och tårtor och fylla dem med diverse bär och frukter så att det smakar ren sommar. Det längtar jag efter.
 

Men vi är ju inte där riktigt än. Men tills dess gör jag mitt bästa och tar fram sommarsmakerna ändå. Som i denna tårta, som fylldes med jordgubbar i form av sylt, mousse och färska bitar och som kompletterades med vaniljkräm. Enkelt, gott och med en liten smak av sommar ändå, trots att snön fortfarande ligger kvar på marken.
 
 
Tårtan bestod av sockerkaksbottnar som penslades med sockerlag, ett lager med jodgubbssylt och vaniljkräm, ett lager med färska jordgubbar och jordgubbsmousse och slutligen ett lager med bara jordgubbsmousse. Tårtan täcktes sedan med vaniljgrädde och dekrerades med färska jordgubbar (recepten finns under respektive kategori i sidomenyn).
 
En enkel tårta med mycket smak av sommar.
 
 
 
Denna tårta blir mitt bidrag till Månadens sötsak, vars tema denna månad är rött!
Kommentarer
Postat av: JUNITJEJ

Vilken smaskig tårta!

2013-04-09 @ 20:56:48
URL: http://www.junitjejen.se
Postat av: Marlene

Kikar in och säger hej.
Ska bli skoj att ses på Bloggdagen i maj :-)

2013-04-15 @ 15:36:41
URL: http://fdensammamamman.blogspot.se/
Postat av: Suzanne

Jordgubbar..... Det är ändå det bästa som finns. Jag håller med dig, att plocka färska bär och äta till någon kaka, med mjölk eller bara direkt i munnen, det är oslagbart. Din tårta gör att jag längtar till mitt jordgubbsland, bara 3 månader kvar....

2013-04-27 @ 20:44:06
URL: http://bakebelieve.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0