Blåbärsgrottor

Publicerat: 2013-08-22 Kl: 12:59:03 | I kategori: Småkakor

Min vän Annika tycker att jag inte publicerar recept på småkakor tillräckligt ofta. Och det har hon rätt i, det händer inte så ofta. Är jag bjuden på fika någonstans väljer jag oftast småkakorna sist, varför slösa energi på dem om det istället bjuds på mjuka kakor, cupcakes, tårtor eller något annat gott? Rätt ofta upplever jag småkakor som lite trista, tråkiga och torra och i gengäld har de straffat mig med att väldigt sällan bli bra när jag själv ska baka dem. Degen faller sönder eller kakorna blir nästan brända när de gräddas. Well played, cookies...
 

Men det finns undandag! Kolakakorna och jag kommer numera riktigt bra överens! Häromdagen gjorde jag en annorlunda variant av dem gentemot de klassiska snittarna (ni ser dem i instagram-feeden som finns här till vänster på bloggen), som blev riktigt bra. Min nemesis hallongrottor och jag börjar komma lite bättre överens, särskilt sedan jag bytte ut hallonsylten mot blåbärsvarianten =) Lisa kom nämligen hem med en burk blåbärssylt till mig från Italien, som behövde få hamna i något bakverk och då blev det vanliga syltgrottor gjorda på en mördeg.
 
 
 
Blåbärsgrottor:
- 20 - 30 stycken
 
4 dl vetemjöl
200 gram smör
1.5 dl strösocker
1 ägg
 
blåbärssylt
 
1. Dela smöret i små bitar. Arbeta sedan snabbt ihop alla ingredienserna, före hand eller i en matberedare.

2. Plasta in degen och låt den vila i kylskåpet i minst 30 minuter.
 
3. Sätt ugnen på 175 grader.
 
4. Klä två plåtar med bakplåtspapper.
 
5. Rulla degen till små runda bollar, som du sedan plattar till lite. Gör en grop i mitten och fyll denna grop med sylt. Tänk på att de flyter ut en hel del, så placera inte bollarna för nära varandra.
 
6. Grädda mitt i ugnen i cirka 8-10 minuter, beroende på storlek. Kanterna ska bli lite gyllene, men inte mer.
Kommentarer
Postat av: Matilda Carlsson

Namnam! :3

2013-08-22 @ 21:22:37
URL: http://matildacarlssonss.blogg.se/
Postat av: Emilia

Småkakor som är så gott, och som man kan äta så många av :)

2013-08-23 @ 14:56:28
URL: http://emiliaskok.blogg.se
Postat av: Angelica, Sugar Me Sweet

Åh så gott :-)

2013-08-23 @ 17:31:12
URL: http://sugarmesweet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0