Ultimate Chocolate Cake

Publicerat: 2013-07-14 Kl: 22:01:32 | I kategori: Dessert

Nu ni. Jag gillar choklad. Okey, jag älskar choklad. Och ibland får jag ett sånt sug efter en chokladkaka som är sådär riktigt mastigt och tung med massor av chokladsmak. Fast samtidigt ska den vara saftig, för torra chokladkakor är bland det tråkigaste som finns. Och vet ni? Här är den. Här är den, äntligen. En tung och mastig chokladkaka som samtidigt är saftig och helt underbart god. Jag valde att göra en frosting att ha ovanpå, men jag är helt övertygad om att den fungerar som den är eller till och till och med som en chokladtårtbotten. Så god är den.
 
I finally found it. T H E Chocolate Cake. The cake that is really heavy and full of chocolate and at the same is really moist. I love it. It works by it self, with a frosting or even as a layer cake. Your choise. In this version I chose to put a frosting on top and decorate with strawberries. I´ve noticed that I tend to use strawberries in pretty much everything, but I have a feeling that that will change soon. The rasberries are ripening right now and I happen to have a mother-in-law with a garden full of them... ;)
 
 
Och jag kan verkligen inte låta bli att använda jordgubbar i princip allt jag bakar. Men snart är hallonen mogna och då antar jag att vi byter ut jordgubbarna mot hallonen på bloggen. Ja, förmodligen. Redan idag har det bakats halloncupcakes här i huset så jag antar att skiftet redan är på gång ; )
 
 
 
 
 Chocolate Cake: 
- 24 cm
 
3 dl mjöl
3.75 dl socker
1.5 dl kakao
3 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 dl mjölk (helst 3%)
1 dl olja (neutral i smaken)
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
1.5 dl bryggt kaffe
 
jordgubbar
 
1. Värm ugnen till 175 grader. Smörj och bröa en form som är 24 centimeter i diameter.
 
2. Blanda ihop mjöl, socker, kakao, bakpulver och salt i en skål.
 
3. I en annan skål vispar du ihop mjölk, olja, ägg och vanilj.
 
4. Häll ner de blöta ingredienserna i de torra, lite i taget och under omrörning.
 
5. Rör ner kaffet.
 
6. Häll smeten i den smorda formen och grädda mitt i ugnen i 35 - 40 minuter, tills dess att kakan är torr i mitten. Ta ut ur ugnen och låt svalna en stund innan du stjälper upp kakan ur formen.
 
7. Gör frosting (se recept nedan) och bred ovanpå. Dekorarera med jordgubbar.
 
 
Frosting:
 
3 dl vispgrädde
200 gram philadelphiaost
1 tsk vaniljsocker
2 dl florsocker
 
1. Vispa grädden i en skål.
 
2. Vispa ihop florsocker, vanilj och philadelphiaost i en annan skål.
 
3. Vänd ihop allt till en len frosting.
 
 
Kommentarer
Postat av: Louise

Kan man använda något annat istället för kaffe? :)

Svar: Jag skulle ta mer mjölk i så fall. Om det är kaffesmaken du oroar dig över, så smakar den inte alls kaffe utan den bara framhäver chokladsmaken mer!
Maria Lindgren

2013-07-16 @ 17:01:33
Postat av: Carolina

Tack för recept på en helt fantastiskt god kaka, jag gjorde den till makens födelsedag, lade upp (egen) bild och receptet härifrån med länk till din blogg, hoppas att det var okej - annars får du säga till. :-)

Svar: Åh va roligt! Jag var in på din blogg och tittade, så fin den blev =) Och jättekul att tyckte den blev så god! den är definitivt en av mina favoriter. Absolut är det ok! Kram!
Maria Lindgren

2013-07-26 @ 20:02:15
URL: http://carolina1979.se
Postat av: Lydia

Blir den inte för söt med frostingen, blir det lika gott med vispgrädde istället och jordgubbar, eller vilket är godast?

Svar: Jag tyckte inte alls den blev för söt med frostingen! Det är ju inte så mkt florsocker i receptet så den blir inte alls så söt. Men det fungerar jättebra med vispad grädde och jordgubbar, det är ju jättegott ihop med choklad =)
Maria Lindgren

2013-07-29 @ 21:59:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0