Vanilj- och rabarberkaka

Publicerat: 2013-05-21 Kl: 08:45:18 | I kategori: Mjuka kakor

Ibland är det perfekt med enkla recept, sådana som bara tar någon minut att svänga ihop och resultatet blir ändå riktigt gott. Som är perfekt när man får oväntat besök och du ändå vill bjuda på något gott. Det här är ett sådant recept. Jag såg det i senaste numret av Lantliv och ville testa och se hur resultatet blev och det blev verkligen supergott! Det består bara av fyra ingredienser plus smaksättning och går att variera med vilka bär eller frukter du vill. Jag tillsatte vanilj och rabarber och fick en jättefräsch och god kaka.
 
 
För övrigt befinner jag mig faktiskt på semester just nu =) Jag och min syster är på Mallorca och bara umgås, solar och har det allmänt trevligt. Hotellet har wifi vilket jag är glad över, men att ladda upp bilder är ett mindre projekt i sig! Men det är klart bättre än inget wifi alls ;)
 
 
 Så medan jag lämnar er med denna goda kaka, så ska jag och min syster bege oss ut på en guidad cykeltur ;) Trevlig tisdag på er =)
 
 
 
Rabarberkaka:
 
4 ägg
socker
smör, rumstempererat
mjöl
1 tsk vaniljsocker
rabarber
 
1. Värm ugnen till175 grader. Smörj och bröa en form, 24 centimeter.
 
2. Väg äggen. Resterande ingredienser ska väga lika mycket som äggen.
 
3. Vispa smör och socker krämigt.
 
4. Tillsätt äggen ett i taget, vispa en stund mellan varje.
 
5. Vispa ner mjöl och vaniljsocker.
 
6. Ansa rabarbern och dela stjälkarna i fyra centimeter stora bitar.
 
7. Fyll formen och fördela rabarbern jämnt.
 
8. Grädda i nedre delen av ugnen i 40-45 minuter, tils att kakan är torr i mitten.
 
 
 
Kommentarer
Postat av: Linda

Bakade denna kakan ikväll, åh vad god den är!! Det bästa är att man inte behöver ha bär eller frukt i utan bara ha den som en
sockerkaka. Tack för gott recept =)

Svar: Åh va roligt att du tycker det =)
Maria Lindgren

2013-05-27 @ 21:35:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0