Choklad, lakrits och hallon!

Publicerat: 2013-10-14 Kl: 11:44:16 | I kategori: Dessert

Tro nu inte att jag inte har bakat något sedan jag sist publicerade ett inlägg, jag har nämligen bakat massor. Bland annat har jag fyllt år och bjudit på massor med födelsedagsfika, det är bara det att det inte har blivit så mycket att publicera här. Mycket av det jag bakade har varit gamla favoriter, som ni redan har sett, en del av det jag bjöd på var köpt (köpte favoriten prinsesstårta =) ) och sen var det dem som inte direkt blev något att fotografera och vara stolt över... Det smakade gott, absolut, det bara såg liksom inte gott ut och skulle förmodligen ha sett ännu värre ut på bild... Sen har vi det jag bakade men som inte hann med att bli fotograferade innan de tog slut, så då var det inte mycket att göra där heller. Och det var nära att denna dessert inte heller hann komma med på bloggen, men det blev ett kvar ett ynka glas.. Inte det finaste resultet, men eftersom de blev så goda så vill jag gärna dela med mig av receptet och då får de faktiskt lov att duga! =)
 
Jag var ju på Chokladfestivalen i Stockholm förra helgen och strosade runt (läs: trängdes) bland choklad och en hel del lakrits. Jag hann även med en stadig lunch i form av en chokladtårta signerad Roy Fares. I alla fall, så kom jag därifrån med lakrits och lakritssirap från Lakritsfabriken och särskilt den senare har jag experimenterat en del med under veckan, även om resultatet som sagt har varit lite varierat, i alla fall utseendemässigt ;/
 
 
 Det ni ser ovan är kladdkaka i botten, lakritspannacotta i mitten och en hallonpannacotta överst. Kombinationen lakrits och hallon är ju ljuvlig och sen lägga på lite kladdkaka på det.. Ni förstår varför jag gärna ville dela av mig av detta recept va? Inte särskilt krångligt, men eftersom varje pannacotta behöver ett par timmar i kylen på sig att stelna så är det inte direkt en sista minuten dessert.
 
 
Måtten nedan är de jag använde mig av och de gav mig sex dessertglas, men lite beroende på storlek så kan det bli fler eller färre. Kom ihåg att inte slänga resterna av kladdkakan, de smakar lika bra som vanligt även om de kanske inte ser så fina ut ;)

Dessertglas:
- ca 6 st
 
Kladdkaka:
 
4 ägg
5 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 tsk salt
150 gram smör
5 msk kakao
4 dl vetemjöl
 
1. Värm ugnen till 175 grader. Smörj och bröa en form som mäter 25*25 centimeter.
 
2. Smält smöret och låt det svalna något.
 
3. Vispa samman ägg, socker och vaniljsocker så att de blir vitt och pösigt.
 
4. Vispa ner salt, kakao och smöret.
 
5. Rör ner mjölet, antingen för hand eller på låg hastighet med maskin. Häll all smet i formen. 
 
6. Grädda i mitten av ugnen i 25 minuter. Ta ut och låt svalna en stund. Ställ sedan in formen i kylen i åtminstone en halvtimme, gärna det dubbla, så att kakan riktigt får sätta sig.
 
7. Ta ut kakan och tryck ut rundlar som passar botten på de glas du har tänkt använda dig av. Använd samma glas, utstansare eller skär helt enkelt ut med hjälp av en kniv (alla sätt är tillåtna ;P). Placera de kakorna i botten av glasen, tryck eventuellt till dem lite för att ge dem en jämnare yta.
 
Lakritspannacotta:
 
3 dl vispgrädde
1 tsk vaniljsocker
2 gelatinblad
0.5 dl lakritssirap
 
1. Lägg gelatinbladen i blöt (låt dem ligga ett par minuter).
 
2. Blanda vispgrädde, vaniljsocker och lakritssirap i en kastrull och värm försiktigt upp blandningen i en kastrull. Den ska inte koka.
 
3. Ta av kastrullen från värmen. Krama vattnet ur gelatinbladen och rör ner dem i grädden. Fördela i glasen (tänk på att det ska till ett lager hallonpannacotta också, så fyll inte upp glasen för mycket).
 
4. Ställ in i kylen för att stelna. Jag brukar låta mina stelna i fem timmar, men har du bråttom så kan du förmodligen dra ner tiden lite (lite!).
 
Hallonpannacotta:
 
150 gram hallon
1 msk socker
2 dl vispgrädde
1 gelatinblad
 
1. Koka samman hallon och socker. Sila alltsammans så att du endast får kvar hallonsaften.
 
2. Lägg gelatinbladet i blöt.
 
3. Värm upp grädden och hallonsaften.
 
4. Krama ur vattnet ur gelatinbladet och smält ner det i den varma grädden.
 
5. Fördela sedan grädden i glasen och ställ in dem i kylen för att stelna i ett par timmar.
Kommentarer
Postat av: Malin-Maria

Mmm lät hur gott som helst! Måste testas!

2013-10-14 @ 16:53:41
URL: http://malinmaria.se
Postat av: Caroline - Fotograf & Mamma

Åh vad musmigt det såg ut!

2013-10-16 @ 22:22:25
URL: http://nilssonphoto.blogg.se
Postat av: Carolina - Stall Assla

Åh vad gott! jag är inte så förtjust i lakrits på det sättet men såg otroligt gott ut :)

Svar: Pannacotta är ju väldigt enkel att byt smaksättning på. Istället för lakrits kan du ta vit choklad och smälta ner, blir jättegott till hallon =)
Maria Lindgren

2013-10-16 @ 22:23:17
URL: http://asslatjejerna.se
Postat av: Sofie

Låter ju jättegott!

2013-10-16 @ 22:31:49
URL: http://sofiebacklund.blogg.se
Postat av: Sara

låter jätte gott :)

2013-10-16 @ 22:32:38
URL: http://sarajosefin.blogg.se
Postat av: Lovisa Sundin

Ser så gott ut! Känner för att ställa mig och baka nu... fast det är så svårt att få tid för det! :(

härligt blogg förresten!

Svar: Jag vet, det där med tiden är ju ett evigt dilemma! Tack =)
Maria Lindgren

2013-10-16 @ 22:34:52
URL: http://annalovisalinnea.blogg.se/
Postat av: Madelene- Make Up Artist

Ser ursmarrigt ut!

2013-10-16 @ 22:39:46
URL: http://braok.blogg.se
Postat av: Johanna

Ser riktigt gott ut :)

2013-10-16 @ 22:50:54
URL: http://nannna.se/
Postat av: Jonas

Vardagslyx ;)

2013-10-17 @ 00:04:27
URL: http://thegamingground.com
Postat av: Annie

Jag gjorde denna dessert idag fast jag gjorde inte lakrits pannacottan för jag tycker inte om lakrits. Tog istället lite hackade cashewnötter till. Blev väldigt gott. Kan verkligen rekommendera.

Gillar din blogg, goda och lätta recept.

Svar: Tack =) Nötter är alltid gott till choklad =)
Maria Lindgren

2013-10-20 @ 17:56:41
URL: http://www.anniefransen.blogg.se
Postat av: Amanda

Åååh, vad gott det ser ut!

2013-12-08 @ 17:57:52
URL: http://mjuppismat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0