Äppelgrottor

Publicerat: 2013-09-12 Kl: 21:35:38 | I kategori: Småkakor

Nu undrar ni säkert vad som hänt, småkakor på bloggen igen!? Men det verkar inte bättre ju =) Satt och bläddrade lite i min gigantiska hög med urrivna recept häromdagen och hittade på detta. Vet inte riktig vilken tidning, men ett magasin av något slag tror jag att det var i alla fall, var fint glansigt papper ;) Börjar känna mig redo för höst och då kändes kombinationen äpple och kanel lockande! Alltså doften som sprider sig när du fräser äpplen i kanel och socker är ju helt underbar och gör att jag vill baka äppelmuffins och kanelkaka och äppelpaj på löpande band! Såg ett recept på glass smaksatt med äpple och kanel idag, undrar om det vore något att testa? Jag la ut frågan på facebook och fick positiva reaktioner där, så kanske inte är en sån dum glssmak ändå. Någon som testat?
 
Jag besinnade mig i alla fall och höll mig till äppelgrottorna denna gång =)

 
Denna helg ska jag bege mig till Göteborg! Tillsammans med två vänner ska jag ägna lördagen åt att besöka loppisar och leta rekvisita att ha till mina fotograferingar, så hojta gärna till om ni har något bra tips angående loppisar =)
 
 
Äppelgrottor:
- ca 15 stycken
 
2 små äpplen
2 msk strösocker
1 tsk kanel
2 msk smör
 
200 gram smör, rumstempererat
1 tsk vaniljsocker
1 dl strösocker
5 dl vetemjöl
 
1 dl florsocker
1 msk vatten (knappt)
 
1. Kärna ur äpplena och dela dem i mindre klyftor. Stek i smör på medelvärme och strö över socker och kanel. Stek dem precis till att de börjar mjukna och låt dem sedan svalna.
 
2. Värm ugnen till 175 grader.
 
3. Vispa samman smör, vaniljsocker och socker tills att det är vitt och poröst.
 
4. Tillsätt mjölet och blanda samman till en deg. Överarbeta inte degen.
 
5. Arbeta ihop det sista av degen med händerna och fördela sedan i mindre formar.
 
6. Gör en grop i varje degboll och fyll med äppelbitar.
 
7. Grädda mitt i ugnen i cirka femton minuter, tills dessa att de blivit lite gyllene på kanterna.
 
8. Rör ihop glasyren (florsocker och vatten) och ha på kakorna medan de fortfarande är lite ljumma. Låt kakorna sedan kallna helt.
Kommentarer
Postat av: Camilla

MMMMM vad gott!

2013-09-12 @ 22:52:45
URL: http://gladakocken.blogg.se
Postat av: Sandras Matkrypin

Ser väldigt goda ut! Mysigt till höstfikat :)

2013-09-13 @ 08:11:16
URL: http://www.sandrasmatkrypin.se
Postat av: Nenne

Finns en youghurt m smak av äpple o kanel. Sonens absoluta favorit. Jag tycker den är vidrig, på gränsen till oätlig. Fast då märker man direkt att smaken är som baken

Jag är övertygad om att kombon gör sig nog bäst som kaka! I oändliga variationer..

Svar: Haha, ja så kan det vara! Kul att se ändå hur olika uppfattning olika personer kan ha om samma sak =)
Maria Lindgren

2013-09-13 @ 09:01:25
URL: http://prinsessanparonpure.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0