Knäckig äppelpaj

Publicerat: 2013-09-29 Kl: 21:18:50 | I kategori: Dessert

Äppelpaj som den ska vara (i alla fall enligt min familj)! Det vill säga: gärna mer deg än äpplen, degen ska vara söt och frasig och det ska vara massor med kanel på äpplena. Och sen ska pajen göras i den stora formen, annars räcker den inte långt! Och det är just en sådan paj det här receptet resulterar i. Servera den sedan medan den fortfarande är varm från ugnen, med god vaniljglass eller vaniljsås i mängder. Och har du tur finns det kvar en liten portion att njuta av på kvällen, efter att barnen har somnat.
 
 
 
 
 
Förresten, det är så roligt att ni är så många som vill vara med och tävla! Det finns fortfarande chans att vara med om du inte har anmält dig än =)
 
Knäckig äppelpaj:
-stooor
 
200 gram smör, rumstempererat
1.5 dl socker
2 dl havregryn
3.5 dl vetemjöl
0.5 dl ljus sirap
 
5-6 stora äpplen
1 msk socker
kanel
 
1. Värm ugnen till 175 grader.
 
2. Vispa smöret vitt och fluffigt. Ha i sockret och vispa samman allt.
 
3. Tillsätt havregrynen och vispa en stund.
 
4. Vispa ner sirapen.
 
5. Tillsätt mjölet, lite i taget och vispa tills det blivit en smuldeg. Överarbeta inte degen.
 
6. Skala och kärna ur äpplena. Dela dem i jämnstora klyftor. Placera sedan klyftorna i en ugnssäker form och strö över en matsked socker och kanel (efter eget tycke, men snåla inte).
 
7. Strö över smuldegen över klyftorna (på bilden har jag gjort ett jämnare täcke av smulorna genom att helt enkelt arbeta ihop degen för hand och sedan lagt täcket över äppelklyftorna).
 
8. Grädda mitt i ugnen i cirka 30 minuter, så att degen har fått en lätt gyllene ton.
 
Kommentarer
Postat av: michaela- mamma till tre 💗

ååh. älskar knäckiga pajer. så himla, himla gott! men har faktiskt aldrig gjort någon själv. borde absolut slå slag i saken :)

Svar: Men! Det måste du nästan göra ;) Så gott och lätt och går snabbt att göra, bara att få in den i ugnen så sköter den sig själv! =)
Maria Lindgren

2013-09-30 @ 14:30:32
URL: http://minahjartanochjag.webblogg.se/
Postat av: Lena Ohlsson

:D
Precis så sa vår son... inte så mkt äpple, det är det knapriga som ligger ovanpå som är det gottigaste <3

/ Kram

Svar: Hihi jag tycker om äpplena jag och vill gärna ha mycket av dem oxå =) Men smuldegen är inte dum den =) Kram!
Maria Lindgren

2013-09-30 @ 21:09:27
URL: http://lenao.blogg.se/
Postat av: Karin O

Låter fantastiskt gott. Den ska jag göra!:)

2013-10-01 @ 12:48:35
URL: http://kakansemlanoliven.se/
Postat av: felicia

låter gott :)

2013-10-01 @ 13:50:13
URL: http://feliciaholmgren.blogg.se/
Postat av: Jenny

Den måste jag prova att göra någon dag :D

Svar: Ja gör det =) jag gjorde den igen i helgen, efter önskemål här hemma =)
Maria Lindgren

2013-10-12 @ 12:53:50
URL: http://citronerochmakaroner.blogg.se
Postat av: Malin´s Diner

Mmm, hade jag gärna satt i mig nu när klockan snart är fikatid. Tror det blir en fralla på eftermiddagsfikat på jobbet, om det om jag har tur...

Kram kram

2013-11-05 @ 14:04:12
URL: http://malinsdiner.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0