Rabarberkaka

Publicerat: 2014-08-28 Kl: 22:08:00 | I kategori: Mjuka kakor

Ibland måste man stanna, pausa, för att kunna gå framåt.
 
På samma gång som det låter diffust, så är det raka motsatsen. Och det är så viktigt, det går inte nog att betona. Oavsett var i livet du befinner dig och vilken situation det gäller, så måste det alltid vara okey att våga pausa och ta ett steg tillbaka, för att sedan kunna gå vidare på det för dig bästa sätt. Även om inte alltid är så lätt, även om det rentav är obekvämt, så är det okey. Det måste det vara.
 
Och med det sagt så vill jag på något sätt förklara tystnaden här på bloggen. Även om facebooksidan och instagram sporadiskt har uppdaterats, så har det inte varit på samma sätt. Just för att jag behövde ta ett steg tillbaka och pausa, fundera på vilka delar av mitt liv som är viktigast och som jag vill prioritera. Vart jag vill komma och hur jag ska fokusera för att ta mig dit. När det blir mycket på flera olika håll samtidigt, finns det en risk att det ingenting blir riktigt bra och då behöver vissa saker hamna i fokus och andra saker hamna mer i skymundan eller faktiskt försvinna. För mig är det precis så det har varit det senaste halvåret. Vissa saker har jag valt att prioritera bort, för att kunna fokusera på det som är viktigt och det som betyder lite mer för mig. Jag är fortfarande inte riktigt där jag vill vara, men jag är en god bit på väg. Sakta så faller ändå bitarna på plats, en efter en. Och mitt i allt detta är bloggen.
 
Jag funderade ett tag på att stänga ner bloggen. Helt. Men när jag emellanåt har kikat in och sett att ni är kvar, att ni fortfarande går in och kikar runt, så är jag så glad att jag inte gjorde det. För ni visar att ni fortfarande kommer tillbaka, för att ni inte gett upp hoppet om en ny uppdatering eller för att ta fram att gammalt recept ni vill göra igen eller kanske till och med för att hitta en ny potentiell favorit. Tack.

Vad vore väl ett blogginlägg utan ett recept? Inte riktigt i säsong kanske, men en riktigt god kaka som jag är helt övertygad om är lika god med äpplen nu i höst. Eller med blåbär i för den delen, med en riktigt god vaniljsås till. Receptet kommer från boken Mina efterrätter av Elisabeth Johansson, med skillnaden att jag gräddade kakan i 45 minuter och inte i en timme som det ska vara enligt originalreceptet.
 
 
Rabarberkaka:
 - 12 bitar
 
150 g smör, rumsvarmt
3 dl strösocker
2 st ägg
3 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
3 st rabarberstjälkar (ca 300 g), skivade
2 msk strösocker
1 tsk maizena
 
1. Sätt ugnen på 175 grader.
 
2. Smörj och bröa en springform, ca 24 cm i diameter.
 
3. Blanda smör, socker och ägg i en mixer eller med elvisp.
 
4. Blanda de torra ingredienserna och vänd ner dem i smeten.
 
5. Mixa till en jämn smet och bred ut smeten i formen.
 
6. Vänd rabarberbitarna i socker och maizena och fördela dem över smeten.
 
7. Grädda mitt i ugnen ca 45 minuter.
 
Kommentarer
Postat av: Nenne

Jättekul med nytt inlägg!

Och ja, man får pausa i livet!!

2014-08-29 @ 10:16:42
URL: http://prinsessanparonpure.blogspot.se/
Postat av: Frida

Vad är det för gott på bilden till vänster i headern? :)

2014-08-29 @ 19:58:43
URL: http://fridapluppjakobsson.blogg.se/
Postat av: Kajsa

Vilket fint recept! Självklart ska du ha bloggen kvar (tycker jag iaf):)

Ska ha en liten julkalender på min blogg med länkar till bakbloggar varje dag. Jag ska även provbaka något från varje bakblogg. Är det okej om jag länkar till din blogg?:)

2014-11-19 @ 08:04:12
URL: http://elvafika.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0