Biskvier

Publicerat: 2012-04-25 Kl: 20:36:18 | I kategori: Smått och sött

Jag tycker inte om biskvier. Jag tycker inte om mandel och biskvier är ju gjort på mandelmassa så då kan jag inte tycka om biskvier. Så hade en kollega med sig hembakta biskvier för ett par veckor sedan och jag kände någonstans att det faktiskt var dags att smaka.

Och jag hade rätt, jag tycker inte om biskvier.



Jag älskar dem. På ett par minuter hade jag tryckt i mig två stycken och som tur var så tog de slut då. Så i helgen skulle jag testa att baka dem själv och jag ska inte ljuga för er. Det är lite trixigt. De tar lång tid att göra. Det är kladdigt. Men det är så värt det! Genast börjar jag tänka på olika smaksättningar, tänk päronbiskvier...! Choklad, citron, hallon? 



Dessa är smaksatta med lite lite smält nougat, en till sak jag inte tycker om. Måste nog börja testa nya smaker, så här kan jag ju inte hålla på ;) 

Biskvier:
~25 stycken

Bottnar:

275 gram mandelmassa
1 1/2 dl socker
2 äggvitor

1. Finfördela mandelmassan i en matberedare eller riv den. 

2. Blanda samman med socker och äggvitor och vispa ihop till en pösig smet. 

3. Spritsa eller klicka ut smeten till runda kakor, i storlek av en femokrona eller något större. Låt vila på plåten i trettio minuter. 

4. Grädda bottnarna i mitten av ugnen i 175 grader, i ungefär 15-20 minuter, tills de har fått lite färg. Låt dem kallna på plåten innan du lossar dem. 

Fyllning:

250 gram smör
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
2 äggulor
3 msk nougat

5. Vispa smör, florsocker och vaniljsocker till en pösig smet. 

6. Tillsätt äggulorna, en i taget, och vispa emellan. 

7. Smält nougaten och låt svalna till rumstemperatur innan du tillsätter den, 

8. Bred krämen på kakornas undersida. Forma den med en bordskniv så att den får en liten rundning. 

9. Ställ in kakorna i antingen kylen i 30 minuter eller i frysen i 15 minuter, så att de blir riktigt kalla. 

Garnering:

150 gram valfri choklad
20 gram kokosfett

10. Smält choklad och kokosfett i ett vattenbad eller över micron. 

11. Doppa krämsidan på kakorna i chokladen. Upprepa en gång till, efter att du låtit chokladen stelna emellan. 

Njut!



 
Kommentarer
Postat av: N

En fråga: Varför har kokosfett och choklad och inte bara choklad?



MVH/N

2012-04-25 @ 20:56:58
Postat av: Daniela

Hur mycket av ingredienserna ska det vara i fyllningen? Annars lät nougatfyllning riktigt gott, en omväxling till chokladsmörkräms-träsket som jag själv är nere i just nu ;)

2012-04-25 @ 21:09:05
URL: http://kryddat.blogg.se/
Postat av: Josefine

Skulle du inte kunna ta lite bilder under tiden du bakar?:) så man vet om man gjort nå helt GALET när man testar nått av dina underbara inlägg!! Älskar din blogg!:)

2012-04-25 @ 21:14:02
Postat av: Marias cupcakes

Men gud vad klantigt av mig! Nu är receptet uppdaterat, tack!



Kokosfettet gör så att chokladen blir lite mer rinnig och smidigare att arbeta med.

2012-04-25 @ 22:04:22
URL: http://mariascupcakes.blogg.se/
Postat av: Kristin

Jag gillar inte mandelmassa, men älskar biskvier! ;) Smaklökarna är inte alltid så logiska, haha!

2012-04-25 @ 22:05:30
Postat av: Marias cupcakes

Josefine: ska ta med mig den tanken och gör det om jag tycker det är möjligt :)

2012-04-25 @ 22:05:51
URL: http://mariascupcakes.blogg.se/
Postat av: Ellen

DAIMBESKVIER ÄR DET GODASTE NÅGONSIN!!!! tips ;)

2012-04-25 @ 23:49:52
Postat av: Sofia

Jag har gjort biskvier med massa olika smakerm tex hallon (passerade genom sil), rivet citronskal+saft, rivet apelsinskal+saft, romessens och kakao. Alltså som smaksättning på smörkrämen. Varierar mellan vit, mörk och mjölkchoklad beroende på smaksättning. Wunderbar! Man kan ju variera hur mycket som helst!

2012-04-26 @ 11:08:50
Postat av: Anna

Citronbiskvier är mina favoriter :) helst ska toppingen vara gjord på vit choklad (går även att göra på florsocker)

2012-04-26 @ 21:14:01
URL: http://beeingme.blogg.se/
Postat av: Hanna

Jag tror inte att jag tycker om biskvier men kanske är så att jag måste prova på hembakta för att inse hur goda de är! :) blir sugen på att prova på att göra de nu!

2012-04-26 @ 22:58:58
URL: http://hannaedman.blogg.se/
Postat av: Sara

Citronbiskvier med vit choklad är inte dumt ;-)

I mins bottnar har jag endast hasselnötter och äggvita :)

2012-05-02 @ 14:02:59
Postat av: Sara

Och till Fyllning i vanliga biskvier smälter jag choklad tillsammans med grädde ;-) ljuvligt gott :-)

2012-05-02 @ 14:09:53
Postat av: Johanna

Det är alltid bra att testa nya smaker! Jag är också väldigt dålig på det, men har börjat blivit bättre. Jag brukade alltid låta bli om jag trodde att jag inte skulle tycka om något. Men tack vare att jag börjat prova på saker så har jag bland annat börjat älska lax (åt ingen fisk alls förut, utom fiskpinnar någon gång) och kan även äta annan fisk med. Så det år aldrig fel! Älskar biskvier så ska nig kanske försöka mig på det någon dag :)

Postat av: Johanna Jordgubbe

Tar lång tid & är krångligt?? Det tyck inte jag.. Ett av de enklare sakerna att göra! Kladdigt kan jag kanske eventuellt hålla med om ifall man stryker på smörkrämen som på bilden, då blir det lite kladdigt vid doppingen. Men spritsar man så blir det inte kladdigt, ett litet tips :)

2012-05-15 @ 14:13:15
URL: http://jojordgubbe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0