Salta kolacupcakes (Triple Salted Caramel Cupcakes)

Publicerat: 2012-08-11 Kl: 22:31:50 | I kategori: Cupcakes

Den här cupcakes innehåller precis det som den låter: massor med kola! Salt kola dessutom! Fick ett ryck häromdagen och tänkte att jag måste börja jobba mig igenom alla dessa recept jag har sparat ner, som jag planerat att göra "sen". Ett bra sätt att spendera tid på semestern!
 
En av mina absoluta favoritbloggar är Sprinkle Bakes.  Hennes blogg återkommer jag till med jämna mellanrum, bara för att gå genom lite recept och titta på bilder. För att inspireras antar jag. Flera av bidragen i min receptmapp kommer från just denna blogg, så även detta recept (även om jag ändrat liiite, liiiite i det). Hela receptet är liksom uppbyggt kring två ingredienser: salt och kola, så det kändes som ett bra recept att börja med. Hur kan den kombinationen gå fel liksom?
 
I decided to dedicate some time of my vacation to start working through all the various recipes I have downloaded on my computer. This recipe is from one of my favourite blogs; Sprinkle Bakes. The cupcakes consists of two main ingredients: sea salt and caramel, a combination that can´t go wrong! I made some small changes, but you can find the original recipe in English here.
 
 
 
 
Just att det mitt i cupcaksen gömmer sig en liten klick av kola höjer hela alltet minst ett snäpp! Har skrivit det förut vet jag, men jag gillar verkligen när ett bakverk "överraskar". Det kan vara en så enkel sak som att en medioker skapelse smakar oväntat gott, ett bakverk innehåller en överraskande ingrediens eller som här: det döljer sig sig något gott i mitten. Något litet extra.
 
Jag gillar formar som håller färg och form efter gräddning! Dessa kommer från Siluett of Sweden och ni
har möjlighet att vinna dessa och flera andra varianter om ni är med och tävlar! Länk till tävlingen hittar ni i
vänstermenyn!
 
Receptet är i stort sett detsamma som originalreceptet, men eftersom jag har översatt det och olika måttangivelser används så skiljer sig mängderna lite grann. (Länk till originalreceptet finns ovan om ni vill översätta själva.) Den största skillnaden ligger i frostingen, eftersom jag fick så mycket kolasås kvar så bestämde jag mig för att använda den istället för att koka en ny kolasås. Fungerade fin-fint!
 
 
Sea salt and caramel cupcake:
~12 stycken
 
3.5 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1/2 tsk flingsalt
115 gram smör, rumstempererat
2.5 dl ljust muscovadosocker
2 ägg
1 tsk vaniljpulver
1.25 dl buttermilk
 
1. Värm ugnen till 175 grader och förbered en muffinsplåt med muffinsformar.
 
2. Gör iordning buttermilken.
 
3. Blanda samman mjöl, bakpulver och salt i en skål, ställ den sedan åt sidan.
 
4. Vispa socker och smör tills att det är vitt och fluffigt.
 
5. Tillsätt äggen, ett i taget. Sen till att allt är väl blandat innan du tillsätter nästa ägg.
 
6. Blanda ner vaniljpulvret.
 
7. Ha omväxlande i mjölblandningen och buttermilken, börja och avsluta med mjölblandningen (fem omgångar sammanlagt).
 
8. Fyll formarna till ungefär hälften, grädda sedan i mitten av ugnen i ungefär 20 minuter. Låt svalna.
 
9. Skär ut en liten kon i mitten av varje cupcake. Fyll dessa sedan med ungefär en tesked kolasås (se nedan) och lägg tillbaka "locket" (skär av den spetsiga delen av konen).
 
10. Spritsa på frosting (se nedan).
 
Kolasås:
 
1.25 dl socker
3 matskedar smör (saltat)
0.75 dl vispgrädde, rumstempererat
 
1. Smält sockret under omrörning i en kastrull.
 
2. När allt socker är smält och har fått en fin brun färg så har du i smöret och låter det smälta.
 
3. Ha i vispgrädden (var försiktig, eftersom det skvätter en hel del) och rör om tills du får en jämn sås. Låt svalna något innan du fyller cupcaken.
 
Kolafrosting:
 
125 gram smör, rumstempererad
125 florsocker
1/2 tsk flingsalt
kolasås efter smak
 
1. Vispa samman smör och salt tills att det har blivit vitt och fluffigt.
 
2. Ha i florsockret, lite i taget, under omrörning. Vispa nån minut extra efter att allt är tillsatt.
 
3. Tillsätt kolasåsen under omrörning på låg hastighet. Börja med någon matsked och ha sedan i mer om du tycker det behövs. Var noga med att den är rumstempererad, så att inte frostingen smälter.
Kommentarer
Postat av: Tess

Mums, vad gott! Det riktigt vattnas i munnen på mig! :) Kram

2012-08-12 @ 00:06:29
URL: http://tesswaltenburg.blogg.se
Postat av: Henrik Lindmark

Kanske en riktigt dum fråga det här men kom och tänka på det då jag kollade igenom din blogg, vad är det som definierar en cupcake eller hur man ska säga vad är det alltså som gör att en "kaka" får vara en cupcake, ursäkta min okunnighet men blev mesta bara nyfiken och vill lära mig något nytt :)

Svar: Aboslut ingen dum fråga, kommer nog ett inlägg om det framöver eftersom det är flera som brukar undra det =) Kort förklarat, så är den största skillnaden mellan en muffins och en cupcake att en muffins är mer luftigare och består enbart av en "kakdel". En cupcake är mer kompakt och består av botten, fyllning och någon form av glasyr (även om jag själv inte alltid har fyllning i mina). En cupcake är egenligen en form av tårta i portionsform och det är idag ganska vanligt att på bröllop ha en liten tårta till bröllopsparet och sedan cupcakes med samma smaker som tårtan till övriga gäster.
Maria Lindgren

2012-08-12 @ 05:09:35
URL: http://www.henriklindmark.webblogg.se
Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Vad gott det låter! Gillar att det inte är sirap i kolan :)

Svar: Nej, bara massvis med socker ;)
Maria Lindgren

2012-08-12 @ 09:49:56
URL: http://bakasockerfritt.blogg.se/
Postat av: Ann-Sofi MATSAFARI

Ja tack:) Jag tar gärna en sån här goding! Låter jättegott!

2012-08-12 @ 22:38:26
URL: http://matsafari.matmolnet.se
Postat av: Coquina

Ser väldigt gott ut och det är ju en så god kombination med kola och salt =) Nu har jag två tävlingar på min matblogg (Ib Laursen och Kex) så kika gärna in och tävla =)

2012-08-13 @ 14:25:50
URL: http://coquina.blogg.se
Postat av: Kristin @ The Chocolate Box

Yum! Låter underbart gott. Och vilka fina bilder! :)

2012-08-13 @ 23:44:55
URL: http://www.thechocolatebox.se
Postat av: Johanna

Mmm det lät himla gott!

2012-08-18 @ 15:18:34
URL: http://joherman.blogg.se/
Postat av: isabelle

funderar på att göra en mini-variant, hur änge tror du de kommer behöva vara i ugnen och är det något mer jag behöver tänka på?

2015-11-14 @ 13:55:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0