Chokladcupcakes

Publicerat: 2012-01-24 Kl: 10:58:37 | I kategori: Cupcakes

Ni som gillar min sida på facebook vet att jag numera jobbar heltid igen efter att ha varit föräldraledig i drygt ett år. Att jobba heltid (skift dessutom), ha två små barn och en blogg som ska uppdateras någorlunda ofta gör verkligen att jag har fullt upp om dagarna! Tur att planering är en av mina starka sidor i alla fall =) 



Jag har den senaste tiden sökt runt efter det ultimata receptet på chokladcupcakes, eftersom jag känner att jag har saknat ett sådant. Hos Glorious Treats hittade jag vad som skulle vara just det! Goda, chokladiga och mycket fluffiga blev dem, men de ville inte riktigt lossna från formarna, så perfekta vet jag inte om jag skulle kalla dem... Jag toppade dem med en choklad creem cheese frosting, ska det vara choklad så ska det =)



Jag ägnade hela förmiddagen igår åt att testa lite tyllar och göra lite variationer på spritsningen (vet att ni är några som väntar på inlägget om dekorering och det kommer, men just nu räcker inte tiden till tyvärr, men så snart jag kan så fixar jag det!). Tog en massa bilder och fler finns att se på facebook, annars kommer detta inlägg bli jättelångt!



Chokladcupcakes:
~12 stycken

2.5 dl socker
2 dl mjöl
0.75 dl kakao
0.75 tsk bakpulver
0.75 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
1 ägg
1.5 dl mjölk
075 dl olja
1 tsk vaniljpulver
1 dl kokande vatten

1. Värm ugnen till 175 grader.

2. Rör i socker, mjöl, kakao, bakpulver, bikarbonat och salt.

3. Rör ner ägg, mjölk, olja och vanilj. Vispa ihop i någon minut på medelhastighet.

4. Rör ner det kokande vattnet. (Smeten blir väldigt lös, men den ska vara det.)

5. Fyll muffinsformarna till hälften.

6. Grädda i mitten av ugnen i 22-24 minuter. Låt svalna innan du dekorerar med frosting.

Chocolate Cream Cheese Frosting:
~12 cupcakes

6 dl florsocker
100 gram philadelphiaost
60 gram smör
1/2 tsk vaniljpulver (eller 1 tsk vaniljsocker)
2 msk kakao

1. Ta ut smöret så att det blir rumsvarmt.

2. Blanda alla ingredienser i en skål och vispa samman dem med en elvisp på medelhög hastighet. Först blir krämen grynig, men ganska snart blir det en len och slät frosting. Blir den för tjock så ha i lite mer ost.
Kommentarer
Postat av: Lené

Såna måste jag testa att göra, gud va gott det ser ut! :D

2012-01-24 @ 12:52:38
URL: http://svartrandigruta.blogg.se/
Postat av: alexandra

Snygg blogg! Följa varandra på bloglovin?:)

2012-01-24 @ 14:11:48
URL: http://thisisalexandras.blogg.se/
Postat av: Johanna

Den som ser ut som en ros är ju super fin! Vad har du använt för sprits för att lyckas med det?! Visa i ett videoinlägg kanske? ^^

2012-01-24 @ 16:29:15
URL: http://joherman.blogg.se/
Postat av: Camilla

Vilka fina! Kul att de blev som små rosor :)

2012-01-26 @ 06:56:15
URL: http://franberg.blogg.se/
Postat av: Olivia

Håller med Johanna, är mycket nyfiken på frosting och dekorerings inlägget!! :) mycket fin blogg, keep it up! :)

2012-01-26 @ 08:59:12
Postat av: Bebban ;)

OMG vad fina!<3 men du när jag läste detta inlägg undra jag vad bikarbonat är??;) svara på min mail eller här ;)

2012-01-26 @ 19:16:38
Postat av: Marias cupcakes

Hej!

Bikarbonat har samma funktion som bakpulver, bara det att det är mer effektivt. 1/2 tsk bikarbonat är lika effektivt som 1 tsk bakpulver. För att det ska reagera och börja jäsa måste det finnas något "surt" i ingrediensera att reagera på, i detta fall mjölk (andra ingredienser är yoghurt och fil och även sirap har jag för mig (därför "surt")).

2012-01-27 @ 13:38:43
URL: http://mariascupcakes.blogg.se/
Postat av: Rebeccca (aka.Marängel)

Så fina! Jag tror att många skulle bli glada om du gjorde en "steg-för-steg" om hur man spritsar roscuppisar... ;)

2012-01-29 @ 11:33:25
URL: http://allakanbaka.blogspot.com
Postat av: -----

Super fina,

2012-01-30 @ 12:58:33
Postat av: Fannie

Gud va goda dom ser uut!! :)

2012-02-03 @ 12:55:03
URL: http://thisisfannie.blogg.se/
Postat av: Matilda

Ååh Vad gott det ser ut!! Hur gör man en sådan blomma. Inte ros men den andra blomman i inlägget. Sjukt snygga

2012-02-13 @ 18:25:07
URL: http://thingsofbeauty.blogg.se/
Postat av: mikaela<3

jag bakade 40 stycken idag. på praoen. till ett gäng tanter som skulle fika. DET BLEV EN SUCCE! dom blev riktigt nöjda och jag med. super kul att göra :) tack för din blogg. tipsat en hel del människor om den :)

2012-04-26 @ 16:50:38
URL: http://mikkkis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0