Hur du fyller en cupcake

Publicerat: 2012-01-31 Kl: 20:22:40 | I kategori: Cupcakes: grunder

Fick en fråga häromdagen om hur man fyller en cupcake så tänkte göra ett litet inlägg om det =) En traditionell cupcake består egentligen av muffinsdel, fyllning och en frosting/topping, även om fyllningen kan utelämnas. Jag tycker dock att en oväntad fyllning kan höja en cupcake ganska rejält smakmässigt! Det finns massor med olika varianter man kan använda sig av när man ska fylla en cupcake: sylt, bär, chokladganach, vanilj- eller chokladkräm, bärgrädde, marschmallows...Det finns en särskild tyll man kan använda, som man sticker ner i muffinsdelen av en cupcake och sedan fylls alla lufthål med fyllning, men jag brukar göra på ett annat sätt =)


Se till att cupcakesen har svalnat helt.



Skär en kon ur toppen. Ju större kon du skär, desto mer fyllning får du plats med. Tänk på att den blir mer instabil ju större hålet är.


Skär bort den spetsiga delen av konen


Fyll hålet med valfri fyllning. 

 

Lägg på ovandelen av konen som ett lock över hålet.


Redo att spritsas med frosting!
Kommentarer
Postat av: Patricia

Något jag har svårare att förstå är hur man spritsar på frostingen. Liksom så det bli snyggt. Och utan att använda för mycket. När jag skulle försöka spritsa gick halva satsen åt till en liten cupcake. Vore ganska trevligt att se lite dekorationsbeskrivningar med :)

2012-02-04 @ 22:43:34
URL: http://dreamsdonotend.blogg.se/
Postat av: Maria - Marias cupcakes

Hej!

Det är på väg, jobbar på ett sådant inlägg! Om det vill sig då borde jag kunna fixa det nästa helg förhoppningsvis :)

2012-02-05 @ 00:02:06
URL: http://mariascupcakes.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Hej tack, detta tips har jag provat. Jag håller med Patricia där, lite tips på dekorationer & sånt, spritsa fint, gott man kan sätta på fyllningen som dekoration. ÄLSKAR din sida, by the way ;) Vackra bilder, bra tips...tack!!

2012-02-05 @ 09:47:07
Postat av: Sanna

Älskar din blogg! Blir alltid lika sugen på att baka när jag kikar in här :)

2012-02-05 @ 23:59:26
URL: http://fotografsanna.blogg.se/
Postat av: Henrik Stigell

Lite dekorationstips skulle ju vara kanon, om du får tid över, som föregående talare sagt. Känns som det behövs då mina blir ganska tråkiga :)

2012-02-07 @ 16:24:40
URL: http://www.henrik-stigell.net/
Postat av: Em

åh får verkligen inspiration här, vill plötsligt göra cupcakes trots att mina förra inte alls blev goda! grym blogg du :)



och instämmer med dekorationen..

2012-02-09 @ 20:44:12
URL: http://pezone.blogg.se/
Postat av: Irma

Skulle bli otroligt tacksam om du kunde göra ett inlägg som enbart handlar om frosting! Om hur du får den perfekta konsistensen samt hur du spritsar den på bästa sätt! Läser din blogg varje dag med nöje! Den är superbra! :)

2012-02-19 @ 22:40:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0