Födelsedagstårta! (Birthdaycake)

Publicerat: 2012-09-12 Kl: 19:58:29 | I kategori: Tårtor

Här kommer tårtan jag gjorde i helgen =) Jag är faktiskt riktigt nöjd med den, men jag arbetade länge med den oxå! Smöret till smörkrämen vispades länge, länge och sen spacklades tårtan två gånger, för att få ett så jämnt resultat som möjligt. Jag fick använda min nya silikonform oxå, för att göra pärlbandet längst ner. Jag köpte denna och den var riktigt bra, inga svårigheter att få ut pärlbanden. Det gällde bara att vara noga med att inte ta för mycket sugarpaste (vilket jag använde), eftersom allt överskottsmaterial syns tydligt och det är lite trixigt att få bort det.
 
I made this birthdaycake this weekend. I´m quit happy with the result =) The cake is filled with one layer cheesecakemousse and one layer blackberryjam/blackberrymousse.
 
 
Jag passade på att fota tårtan utomhus, det är nästan så att det blir svårare varje dag att få bra ljus inomhus... Angående fotografering så håller jag på och "studerar" fotografi, eller rättare sagt, jag har köpt en bok om fotografering som jag håller på och ta mig igenom. Mycket bra bok, så jag hoppas att ni kommer märka skillnad på bilderna framöver.
 
 
Men tillbaka till tårtan då, får ju inte glömma det viktigaste, nämligen innehållet =) Botten är en vaniljbotten bakad efter receptet lika delar och fyllningarna är cheesecakemousse och björnbärsmousse med ett lager björnbärssylt under. Tårtan spacklades med vaniljsmörkräm och sen är tårtan täckt med sugarpaste. Använder mig av dekorfondanten från Strössel och Annat, den är verkligen lättarbetad och smidig!
 
 
 
Deadline på ett uppdrag jag har haft de senaste veckorna kryper närmare och idag hade vi fotostudio här hemma! Inte nog med att jag stod bakom kameran så stod jag även framför! Inte riktigt bekväm med det, men de gick ganska bra faktiskt!. Var fullt upptagen med mina cupcakes så hann inte tänka på att det var en kamera framför mig. Min syster var med och agerade assistent/fotograf idag, underbart med hjälp! Så nu ska jag kika igenom bilderna och kanske unna mig en cupcake från dagen, ingen mening med att de ska gå till spillo =)
Kommentarer
Postat av: Sara - Ensamstående mamma

Åh så fin den var :)

2012-09-12 @ 20:18:38
URL: http://dolphin.blogg.se
Postat av: Annie

Superfin tårta! Diggar rosorna väldigt mycket.

2012-09-12 @ 20:31:48
URL: http://www.anniefransen.blogg.se
Postat av: Sabina mammas tårtor

Super fin

2012-09-12 @ 22:19:27
URL: http://www.mammastartor.blogg.se
Postat av: Sandras Matkrypin

Vilken fantastisk tårta!! Va duktig du är :)

2012-09-13 @ 08:37:18
URL: http://www.sandrasmatkrypin.se
Postat av: Nathalie

Jättefin och stilren tårta! Och vilken underbart inspirerande blogg du har, såå bra att läsa! Hit kommer jag definitivt komma tillbaka! :) /Nathalie

2012-09-13 @ 12:02:30
URL: http://nathaliestartor.blogspot.se
Postat av: Joanna

Älskar din blogg! Blir så sugen att baka själv varje gång jag kikar in. Jag ber dig, sluta aldrig blogga! Är verkligen brist på sådana här fantastiska bak-bloggar!

Svar: Men fina du! Tack så jättemycket =) Än har jag inga planer på att sluta baka eller blogga, det är ju alldeles för roligt =)
Maria Lindgren

2012-09-13 @ 21:05:27
URL: http://elgarna.blogg.se
Postat av: Kristin @ The Chocolate Box

Så vacker! Lät jättegott med de fyllningarna också :)

2012-09-14 @ 15:51:33
URL: http://www.thechocolatebox.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0