Morotskaka och en liten titt

Publicerat: 2013-07-25 Kl: 09:56:56 | I kategori: Mjuka kakor

Godaste morotskakan! Detta recept finns egentligen redan på bloggen, i form av dessa söta cupcakes och denna läckra tårta, men det förtjänar att lyftas fram igen tycker jag! Kakan blir riktigt lätt och saftig med en tydlig kanelsmak. Frostingen varierar jag lite beroende på vad det är jag vill framhäva, denna gång tog jag lite mindre florsocker och mer ost, så att frostingen inte blir alltför söt.
 
 
Fotograferade kakan mitt bland min lilla porslinssamling från Green Gate. Jag vet inte riktigt vad det är med mig och det märket, eller med mig och porslin över huvud taget för den delen, men jag har helt fastnat för det. Trots att jag egentligen inte alls är mycket för varken prickar eller småblommigt. Men fint är det =) Finns att köpa lite varstans men mina favoritwebshoppar när de gäller porslin är nog Balders Hage och Syster Lycklig.
 
 
 
Morotskaka:
~1 kaka, 22 centimeter

2 ägg
2 dl socker
1 tsk kanel
1 tsk vaniljsocker
2 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 dl olja
2 dl rivna morötter

1. Värm ugnen till 175 grader. Smörj och bröa en form som är 22 centimeter i diameter.
 
2. Vispa ägg och socker vitt och pösigt.

3. Ha ner kanel och vaniljsocker och vispa in lite snabbt i äggsmeten.

4. Ha i oljan och rivna morötter och vispa tills allt har blandats.

5. Vispa ner mjöl och bakpulver.
 
6. Häll smeten i formen och grädda i ungefär 30 minuter på 175 grader. Låt svalna.
 
7. Bred frostingen (se nedan) över kakan och pudra lite kanel över.
 
Cream Cheese Frosting:
 
4 dl florsocker
50 gram smör, rumstempererat
150 gram philadelphiaost
1 tsk vaniljsocker
 
1. Vispa samman alla ingredienser och fortsätt vispa i cirka fem minuter, tills dess att frostingen blir len och fluffig.
Kommentarer
Postat av: Matilda Carlsson

Morotskaka är ju bara för underbart! :)

Svar: Visst är det =)
Maria Lindgren

2013-07-25 @ 11:02:01
URL: http://matildacarlssonss.blogg.se/
Postat av: Sara - Ensamstående mamma

Åh så söta koppar!

2013-07-30 @ 14:13:14
URL: http://dolphin.blogg.se
Postat av: tove olsson

wow va gott det ser ut!! MÅSTE PRÖVA DETTA :)

2013-08-05 @ 19:03:39
URL: http://cookingwithlove.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0