Chockladcupcake (Hummingbird) med Linnéas marängsmörkräm

Publicerat: 2011-08-19 Kl: 13:12:51 | I kategori: Cupcakes

Sista receptet på cupcakes från sex månaderskalaset :) Testade ett nytt recept, denna gång från Hummingbird Bakery. Både tillagningsreceptet och slutresultatet skiljde sig lite från de flesta andra recept jag provat på chokladcupcakes (de flesta recepten påminner ju oftast om varandra, med mindre variationer i mängden av ingredienser). Men gott blev det! :) Frostingen är en marängsmörkräm, vars recept kommer från Linnéas skafferi. Jag har gjort denna två gånger och båda gångerna trodde jag att jag hade misslyckats (ungefär efter att jag tillsatt smöret), men efter att ha vispat lite till så var den helt plötsligt perfekt. Så vill den sig inte riktigt direkt, fortsätt vispa!







Hummingbird Bakerys chokladcupcakes:
~12 stora cupcakes, 18 normalstora

100 gram mjöl
20 g kakao
140 g strösocker
1 1/2 tsk bakpulver
en nypa salt
40 gram smör, osaltat och rumstempererat
1 1/4 dl mjölk
1 ägg
1/4 tsk vaniljpulver

1. Värm ugnen till 175 grader (vanlig ugnsvärme).

2. Lägg mjöl, kakao, socker, bakpulver, salt och smör i en bunke och vispa samman dessa tills de får en grynig konsistens. Använd en elvisp på låg hastighet.

3. Vispa ihop mjölk, ägg och vaniljpulver i en separat skål. Häll hälften av mjölkblandningen sakta över till mjölblandningen samtidigt som du rör om. Vispa sedan på hög hastighet tills alla klumpar har försvunnit.

4. Sänk hastigheten till låg och ha i resten av mjölkblandningen. Fortsätt vispa i ett par minuter tills du får en jämn smet.

5. Fyll formarna till 2/3 med smet och grädda dem i cirka 20-25 minuter.

Recepet kommer från boken "Lyxiga cupcakes och läckra kakor. Bakverk från berömda Hummingbird Bakery i London" och är verkligen en bok jag rekommenderar att dig att köpa, om du tycker om att baka. Full med recept på cupcakes, muffins, brownies och tårtor samt massor med inspirerande bilder.

Linnéas marängsmörkräm:
~ 16 normalstora cupcakes

90 gram äggvita
170 gram socker
225 gram smör, rumstempererat och osaltat
1 tsk vaniljsocker
saft från 1/2 citron

1. Vispa samman äggvita och socker, gärna i en rostfri skål eller en av glas.

2. Ställ skålen över ett vattenbad (en kastrull till 2/3 fylld med kokande vatten) och vispa tills sockret har smält. Ta sedan bort skålen från värmen och fortsätt vispa tills du har en vit och fast marängsmet. Jag brukar vispa till jag kan hålla skålen upp och ner och marängen rör sig inte en millimeter.

3. Tillsätt smöret lite i taget samtidigt som du vispar på medelhög hastighet. Fortsätt vispa tills du får en len och jämn kräm.

4. Tillsätt vanilj och citron. Ha i eventuell färg och den är klar att spritas på cupcakes!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0