Ljuvlig chokladkola

Publicerat: 2011-12-06 Kl: 10:56:10 | I kategori: Jul

Ett säkert tecken på att en kola är god? Den tar slut på en dag. Det gjorde nämligen denna kola. Det gick liksom inte bara att ta en, utan rätt som det var så stod man ertappad med fingrarna i skålen igen =) Till och med min man som inte är förtjust i choklad tyckte att den var jättegod. Helt rätt konsistens så att den blir len och smälter i munnen. Ett ytterligare plus är att den (som de flesta kolor egentligen) går att variera i det oändliga genom att byta ut smaksättningen. Det kommer jag göra nästa gång, för en nästa gång blir det (och antagligen en till gång efter det, denna blir given här hemma på julafton)!  

Kommer ni ihåg att jag köpte två nya julkokböcker för ett tag sen? Detta recept kommer ur den andra av de två böckerna: Pernillas jul av Pernilla Wahlgren. Mycket bra bok med fina bilder och blandade recept på allt från julgodis, julbordsmaträtter till förslag på maträtter till nyår.





Chokladkola:
~60 stycken

100 gram smör
2 dl vispgrädde
3 1/2 dl strösocker
1 dl sirap
3 msk kakao
1 msk vaniljsocker
1 msk glukos eller honung (glukos finns bl.a. på ICA Maxi, i bakhyllan)

1. Smält smöret i en tjockbottnad kastrull.

2. Blanda i resten av ingredienserna (jag tog av kastrullen från plattan när jag gjorde detta).

3. Rör med en visp så att smeten blir slät. Rör sedan bara då och då under kokningen.

4. Koka på medelvärme tills smeten når 125 grader (använd en termometer), eller testa med hjälp av kulprov (droppa lite smet på ett fat med kallt vatten på, går det att rulla en kula av smeten är den färdig).

5. Häll upp smeten i en smord långpanna, som är ungefär 20*30 centimeter stor. Låt stelna.

6. Lyft ur hela kakan till en skärbräda och skär eller klipp lagom stora kolor, som du sen slår in i cellofan eller smörpapper.
Kommentarer
Postat av: Johanna

det receptet måste jag ju bara prova!!

2011-12-06 @ 12:38:53
URL: http://joherman.blogg.se/
Postat av: Vardaxlyx

Va smarrigt =)

Kramkram

2011-12-06 @ 21:12:20
URL: http://vardaxlyx.devote.se
Postat av: Lisa - Sockerrus

Hej! Jag kan tänka mig att många använder floristtråd till sådant. Det som dock är bra att veta att om du stoppar i floristtråd i något ätbart så klassas det inte längre som ätbart och bör inte ätas. Stoppar man det direkt i tårtan så "förstör" man hela tårtan. Det jag har gjort när jag använt floristtråd är att först stoppa i ett sugrör i tårtan och klippa till det så att det blir rätt längd, sen har jag tagit ut det och fyllt underifrån med kristyr eller lite blöt SP (lättare att täcka till hela hålet), tryckt ner den i tårtan igen och sedan sedan placera floristtråden i sugröret (stöd upp med lite sp eller kristyr). På så vis är tårtan fortfarande ätbar. Jag försöker dock undvika floristtråd och väljer oftast istället spagetti :-) Det är fullt ätbart och funkar jättebra att stödja upp saker. Det går ju oxå alltid att måla spagettin lite ifall den syns för mycket. Vet inte riktigt om det passar in i hur du har tänkt med din tårta men något av tipsen kanske kan vara till hjälp :-)



Ha det sött och lycka till!

Kram, Lisa

2011-12-06 @ 21:14:29
URL: http://sockerrus.se
Postat av: Cissi

Det finns så mycket gott julgodis och chokladkola är nog en av mina favoriter :)

2011-12-08 @ 07:57:09
URL: http://cissileandersson.blogg.se/
Postat av: elin hallman

Såg riktigt goda ut! Tänkte ge min farmor lite hemmagjorda praliner i julklapp, kanske ska ta och göra lite sådana här till henne också ;D

2011-12-08 @ 17:40:21
URL: http://elinhallman.blogg.se/
Postat av: Junitjej

Så gott med chokladkolor!!

2011-12-08 @ 18:08:12
URL: http://junitjejen.se
Postat av: Anonym

gjort dem precis nu, ska bli intressant att prosmaka sedan! ;D

2011-12-09 @ 18:31:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0