Mjuk pepparkaka

Publicerat: 2011-11-29 Kl: 16:53:08 | I kategori: Jul

Helt plötsligt känns det som att tiden bara rinner iväg! Redan 2a advent idag och jag har knappt hunnit med hälften av allt jag tänkt mig. Nu har jag i alla fall en liten julskinka i ugnen som doftar underbart! Strax ska jag sätta igång och förbereda eftermiddagens glöggfika. Idag är det äntligen julskyltning här på orten så efter fikat ska vi gå ner en sväng, jag hoppas få tag på en fin dörrkrans och polkagrisar =)

När man älskar att baka och gärna vill få bakverken lite extra fina, är det lätt att glömma bort att enkelt oxå kan vara gott. Som en mjuk pepparkaka. Bara en vanlig mjuk, saftig pepparkaka full med smak av jul! Blir det mot förmodan något kvar så har man en perfekt grundsmak till att göra lite juliga cakepops! Trevlig 2a advent alla!    

(Recept från Linneas skafferi, med nån liten ändring av mig.)  



Mjuk pepparkaka: 

6 dl mjöl
5 dl strösocker
2 tsk malda nejlikor
2 1/2 msk kanel
1 tsk bikarbonat
2 ägg
3 dl fil eller yoghurt
75 g smör

1. Smält smöret.

2. Blanda alla torra ingredienser i en bunke.

3. Rör i ägg och fil i det något avsvalnade smöret.

4. Blanda i de torra ingredienserna och rör om väl.

5. Smörj och bröa en kakform. Ha i smeten och grädda i cirka 50 minuter i nedre delen av ugnen i 175 grader.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0