Bjud på lakrits på Halloween

Publicerat: 2011-10-17 Kl: 12:44:43 | I kategori: Cupcakes

Brukar ni göra något speciellt på Halloween? För mig har inte Halloween inneburit något speciellt egentligen. Nån maskeradfest har det väl blivit genom åren och kanske en extra stor påse godis, bara för att. När jag bodde hos mina föräldrar hade vi lite som tradition att köpa hem en pumpa, som vi sen hjälptes åt att göra en lykta av. Det sistnämnda är jag lite sugen på att göra i år oxå, kanske är det något dottern skulle uppskatta att få hjälpa till med :)

Jag hade egenligen inte tänkt baka något "Halloween-igt". Men rätt som det var så fick jag den ena idén efter den andra på saker att baka och dekorationer att göra, så nu står jag här med kylskåpet fullt av cupcakes. Halloween går främst i färgerna svart och orange för mig så då fick det bli lakritscupcakes! Eftersom jag inte hittat några orangea ätbara dekorationer så fick det bli lite klippa och klistra, ett alldels underskattat kvällsnöje! ;P
 


 




Lakritscupcakes:
~10 st stora, 16 st normala

125 gram smör
2 1/2 dl socker
2 ägg
1 3/4 dl naturell yoghurt
4 dl vetemjöl
1/2 tsk bikarbonat
1/4 tsk salt
1/2 dl kakao
3 msk lakritspulver
10 bitar turkisk peppar, grovt krossade

1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Vispa smör och socker luftigt.

3. Tillsätt äggen ett i taget under omrörning och ha sedan i yoghurten.

4. Blanda vetemjöl, bikarbonat, salt, kakao och lakritspulver i en separat bunke. Rör om ordenligt med en gaffel så att allt blandas.

5. Rör försiktigt ner mjölblandningen i äggsmeten och vänd sist ner de krossade karamellerna.

6. Fyll muffinsformarna till ungefär 3/4.

7. Grädda dem längst ner i ugnen i ungefär 15 minuter.


Glasyr:

60 gram mjukt smör
5 dl florsocker
100 gram färskost
svart karamellfärg

1. Vispa smör och florsocker krämigt.

2. Rör ner färskosten.

3. Färga glasyren svart med hushållsfärg.

4. Spritsa eller bred ut glasyren på muffinsen.
Kommentarer
Postat av: Karin

Åh vad gott, saknar lakrits så mkt nu haha

2011-10-17 @ 14:01:59
URL: http://karinolofsson.se
Postat av: Jeanette

fin blogg du har :)

hoppas allt är bra!

2011-10-17 @ 18:59:00
URL: http://jeanettem.blogg.se/
Postat av: sussi

super mysig blogg..verkligen mysig!

2011-10-18 @ 14:38:48
URL: http://sussiheltenkelt.blogg.se/
Postat av: Helena Ljunggren

Så läckert!

2011-10-21 @ 21:19:24
URL: http://www.helenaljunggren.com/
Postat av: Emma

HAHA! Älskar verkligen lakrits. Ska nog prova baka detta senare. :D

2012-03-05 @ 09:53:59
URL: http://ratjaz.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0