Macarons med vit chokladganache

Publicerat: 2011-10-26 Kl: 17:06:25 | I kategori: Macarons

Det är något speciellt med macarons. Lyckokänslan jag får när de faktiskt reser sig utan att spricka samt får en krage runtomkring är alldeles för stor för att det ska kunna vara normalt. Ändå är det det jag blir av att lyckas med dem, verkligen lycklig. Lika besviken blir jag när jag misslyckas med dem och i ärlighetens namn så har jag väl hittils blivit mer besviken än lycklig. Men det går liksom inte att sluta försöka, när tekniken väl sitter där så finns det ju massor med smakkombinationer och färger att testa. Och sen är de ju ganska goda att äta oxå :) 

När jag har letat runt efter recept har de flesta tett sig ganska lika varandra, men det jag har använt mig av kommer från boken "macaron, ett utsökt franskt bakverk" av Annie Rigg (men jag anpassade receptet något). Huruvida man ska ha äggvitan stående i rumstemperatur över natten innan den används eller inte, låter jag vara osagt. Det står så i hennes recept och då har jag gjort så.




Macarons (grundrecept):
~20 st dubbla

200 gram florsocker
100 gram skållad, skalad och mald sötmandel (eller mandelmjöl)
120-125 gram rumstempererad äggvita (ca 3 ägg)
en nypa salt
40 gram strösocker

1. Häll florsockret och mandeln i en skål och vispa med en elvisp i ungefär 30 sekunder, tills allt är blandat. Ställ skålen åt sidan.

2. Häll äggvitan i en ren och torr skål. Tillsätt salt och vispa med en elvisp tills du kan forma styva toppar utav äggvitan.

3. Fortsätt vispa på medelhastighet och tillsätt sockret, en tesked i taget. Blanda väl innan du tillsätter nästa tesked. Blandningen ska vara tjock, vit och blank.

4. Tillsätt eventuell hushållsfärg i äggvitan. Blanda ordentligt.

5. Använd en stor metallsked och vänd ner florsocker- och mandelblandningen i äggvitan. Smeten ska bli jämn och fin och droppa från skeden som en jämn och flytande massa.

6. Fyll en spritspåse (använd en rundtyll på ca 1 cm) och spritsa ut jämnstora rundlar på en bakpappersklädd plåt. De ska vara ungefär fem centimeter i diameter.

7. Slå undersidan av plåten bestämt i bänken för att få bort eventuella luftbubblor.

8. Vill du ha strössel eller andra dekorationer är det nu du ska strö över dem (tänk på att bara göra det på hälften om det enbart är ovansidan som ska dekoreras).

9. Låt dem vila i upp till två timmar. De ska inte kännas kladdiga, klibbiga eller våta när du nuddar dem med fingertoppen.

10. Värm ugnen till 170 grader.

11. Grädda biskvierna i 10 minuter i mitten av ugnen, en plåt i taget. Ovansidorna på biskvierna ska vara frasiga och undersidorna torra.

12. Lägg ihop dem två och två med valfri fyllning mellan. Förvaras i en lufttät burk i kylskåpet. Ta fram dem ungefär en halvtimme innan de ska ätas.

Vit chokladganache:

150 gram vit choklad, finhackad
5 msk vispgrädde
1 tsk vaniljsocker

1. Lägg chokladen i en värmetålig skål.

2. Häll vispgrädden och vaniljsockret i en liten kastrull och värm tills grädden börjar koka.

3. Häll grädden över chokladen och låt stå nån minut så att chokladen börjar smälta.

4. Rör smeten jämn och fin och låt den sedan svalna. Täck över skålen och ställ in den i kylskåpet tills ganachen tjocknat.
Kommentarer
Postat av: Karin

Vad gott!

2011-10-26 @ 17:43:13
URL: http://endorfinkickar.blogg.se/
Postat av: Lisas Vinterland

GUD så gott! Håhå.. har alltid velat göra sånna! Eller iafl smaka.. har aldrig gjort det ;o.. du kan föresten vinna biljett till ikeas julbord på min julblogg just nu om du är intresserad! =)

2011-10-27 @ 20:24:00
URL: http://lisasvinterland.blogspot.com
Postat av: Helena Ljunggren

Vilka söta macaroner!

2011-10-27 @ 21:37:33
URL: http://www.helenaljunggren.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0