Limemacarons

Publicerat: 2012-08-05 Kl: 14:01:09 | I kategori: Macarons

Seg söndag pågår! Har en riktigt trött och slö dag här just nu. Egentligen så är väl det okey, bara det att jag vill göra en massa saker, men energin räcker inte riktigt till. Ett blogginlägg har jag fått till i alla fall, alltid något =) Har massor med nyplockade hallon oxå, ska se om jag kan baka något gott av dem... Eller äta dem som de är kanske, med vispad grädde... Får se vad det blir ;)
 
Having a lazy Sunday right now... I want to do a lot of things but running out on energy at the moment... I have managed to write a blogpost, so that at least one thing I´ve done! My mother-in-law gave me a lot of fresh rasberrys from her garden yesterday, so perhaps some baking willlhappen this afternoon.. Baking or just eating, will see ;) Here are some macarons, stuffed with a limebuttercream. Love the sweet and sour combination! You´ll find the recipe on the filling further down! 
 
 
De här macaronsen hade jag med mig på en examensfest igår. Fyllningen bestod av en smörkräm smaksatt med lime, riktigt gott! Älskar kombination av syrligt och sött. En smörkräm är ju inte alltför komplicerad att vispa ihop och den passade bra att ha i macaronsen, så jag kommer definitivt prova fler varianter av smörkrämsfyllningar framöver.
 
 
 
 
Limesmörkräm:
 
125 gram smör, rumstempererat
125 gram florsocker
1 tsk varmt vatten
1 lime
 
1. Vispa smöret tills det är vitt och fluffigt, på ganska hög hastighet.  
 
2. Tillsätt florsocker, lite i taget, under omrörning.
 
3. Ha i det varma vattnet och fortsätt vispa.
 
4. Ha i rivet skal från limen och sen saft från ungefär halva, det är lite av en smaksatt. Vispa ordentligt så att allt blir väl blandat.
 
 
Limebuttercream:
 
125 g butter, roomstemperature
125 g icing sugar
1 tsp hot water
1 lime, zest and juice
 
1. Beat the butter until its white and fluffy. 
 
2. Add the icing sugar, a little at the time. Continue to whisk so that all is well combined.
 
3. Add the hot water.
 
4. Add the zest and the limejuice to the buttercream and combine everything. Add the juice a little at the time and then taste in between, so you get a good taste and texture.
 
 
 
Kommentarer
Postat av: Sandras Matkrypin

Jag anser att det är ett måste med en syrlig fyllning till en macaron för att det inte ska vara för sött. Den här lät riktigt god!

2012-08-06 @ 07:16:53
URL: http://www.sandrasmatkrypin.se
Postat av: Johanna

Vilken härlig färg!

2012-08-06 @ 15:45:47
URL: http://joherman.blogg.se/
Postat av: Helena

Det kan jag tänka mig att de smakar gott och färgen är så cool!

2012-08-07 @ 22:53:25
URL: http://baklust.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0