Rocky Road Cupcakes

Publicerat: 2012-08-27 Kl: 12:28:00 | I kategori: Cupcakes

Ibland måste man hitta på sätt att kringå systemet. Ta mig som exempel: jag får inte äta godis. Eller får och får. Jag har valt att minimera godisätandet eftersom det blir en del sötsaker ändå här hemma (chockerande va ;P) och det känns som att någonstans måste jag ändå dra gränsen. Men bara för att jag inser att det är sunt att göra så innebär det inte alltid att kroppen håller med, utan ibland sätter ju det där suget in... Jag får i alla fall äta fika på helgerna, så det var bara att ställa sig och baka (en inte alltför betungande uppgift, inte alls).   
 
För att få så stor (o)nytta av fikat som möjligt så ville jag ha choklad, dumle såklart, det skulle vara sött och salt och gärna ännu mer choklad. Så det blev min version av Rocky Road Cupcakes. Hur brukar ni göra, är Rocky Road något ni förknippar enbart med julen eller kan ni äta det året om? För mig har det hittills varit något reserverat för julen, men min svägerska brukar bjuda på dem emellanåt så jag har nog fått bort den tanken. Mer Rocky Road åt folket liksom =) För att göra dem så lite juliga som möjligt tog jag de mest färgglada formarna jag har hemma, så påminde mig allra minst om julen.
 
 Lagom är inte alltid bäst.
 
Fika, absolut inte godis.
 
Goda blev de i alla fall. Precis som jag ville ha dem: chokladiga, lite kladdiga, fullproppade med godsaker inuti och ovanpå. Helt perfekta, skulle jag vilja påstå. Och ett utmärkt substitut för de som inte äter godis. Jag lovar.
 
Kommentarer överflödiga.
 
Rocky Road Cupcakes:
~12 stycken
 
2 ägg
2.5 dl socker
3 msk kakao
1 krm salt
1 tsk vaniljsocker
100 gram smör
2.5 dl vetemjöl
salta jordnötter
minimarshmallows
1 påse dumle (220 gram)
 
1. Sätt ugnen på 200 grader.
 
2. Smält smöret.

3. Vispa ägg och socker riktigt vitt och pösigt.

4. Vispa ner salt, kakao och vaniljsocker.

5. Vispa ner smör och mjöl på låg hastighet. Vispa endast tills allt har blandats.
 
6. Vänd ner minimarshmallows, jordnötter och dumle (delade i mindre bitar). Jag gick lite på känn här och hade ner så mycket som jag tyckte verkade lagom, tänk bara på att spara lite till dekoration.

7. Fyll muffinsformar (som du placerat i en muffinsplåt) till ungefär hälften, max tre fjärdedelar.
 
8. Grädda i mitten av ugnen i 14-15 minuter. Låt svalna. Bred på glasyren (se nedan) och dekorera med resterande nötter och godis.
 
Glasyr:
~12+ cupcakes
 
0.75 dl vispgrädde
0.25 dl mjölk
1 msk glukos
100 gram mörk choklad
1 msk smör (kan uteslutas, gör glasyren lite mer blank)
 
1. Koka upp grädde, mjölk och glukos i en kastrull. Låt svalna något.
 
2. Hacka chokladen och rör sedan ner den i gräddblandningen. Rör om tills allt har smält. Rör ner smöret.
 
 
 
Och hörrni, tack så jättemycket för alla fina kommentarer ni lämnar här inne! Jag uppskattar det otroligt mycket, varenda liten kommentar. Tack.
 
Kommentarer
Postat av: elwira

jag har så att jag äter gosaker (godis, muffin, cupcakes, etc) en dag i veckan! (mest för mina tänders skull..)
Ska lätt pröva baka dessa i helgen, såg supergoa ut! Älskar kladdiga chokladiga muffins :)

2012-08-27 @ 12:52:34
Postat av: Karin O

Vilka fina, man vill äta bilderna:)

2012-08-27 @ 12:55:47
URL: http://kakansemlanoliven.se/
Postat av: Sabina mammas tårtor

Ser gott ut

2012-08-27 @ 12:59:16
URL: http://www.mammastartor.blogg.se
Postat av: Malin

Jag älskar rocky roads, gör dem jämt till jul. Men dessa muffins tycker jag passar året om! Ska också testa dem till helgen :)

Svar: Åh låt mig få veta vad du tycker! Skulle oxå vilja göra dem igen, men får bara inte. För det där "bara ta en" fungerade inte riktigt för mig, om vi säger så!
Maria Lindgren

2012-08-27 @ 13:45:21
URL: http://www.malin-helena.se
Postat av: Pia

Åhh dem ser jätte goda ut !
Jag har aldrig förknippat dem med julen, hmm !
Viste ens om att dem skulle tillhöra julgodis.
Har aldrig ätit dem till jul.
Jag gjorde rockyroad brownies till maken när han fyllde år som han tog med sig till jobbet och bjöd på. Mkt uppskattat.
P.s. Meningen var att det skulle vara muffins men brownies gick fortare ;-)

2012-08-27 @ 13:57:14
URL: http://muffinspia.blogg.se
Postat av: Sara - Ensamstående mamma

Åh så gott det ser ut.. :)

2012-08-27 @ 15:26:26
URL: http://dolphin.blogg.se
Postat av: Mikaela

Ser riktigt goda ut! Köpte Soft Fudge Rocky Road Brownies på en matmarknad här i Sydafrika, så det är ookså något jag ska hitta på ett recept till när jag kommer hem :P

Gillar din kommentar: kommentarer överflödiga. Sant! :)

Svar: Oh det lät spännande! Let me know när du har kommit på ett ;)
Maria Lindgren

2012-08-27 @ 18:46:15
URL: http://www.milkchocolateandcookies.blogg.se
Postat av: Emilia

Haha åh, bättre än godis ju!

2012-08-27 @ 21:40:11
URL: http://pezone.blogg.se
Postat av: Lebanezza

Läser du min blogg? Isf tycker jag att du ska klicka dig in och gilla min sida, så blir de lättare att följa den :)

http://www.facebook.com/pages/Lebanezza/103148899777281

2012-08-27 @ 22:56:07
URL: http://nattstad.se/lebanezza
Postat av: Gabbi

Guuuud så gott!!! Jag gjorde Rocky road i julas för första gången och blev helt förälskad så jag MÅSTE ju testa dessa!!

2012-08-27 @ 23:32:35
URL: http://lovelybreakfast.blogg.se
Postat av: Amanda (:

Åh j*sus vad gott! Jag älskar rocky road och har tidigare bara gjort det till jul, men nu får det nog bli ändring på det! ;)

2012-08-28 @ 10:48:10
URL: http://amandajohannas.blogg.se
Postat av: Nina

Jag har aldrig förknippat Rock road till julen.. Det är nog bara så att dom flesta gör eget godis just till jul. Choklad, marshmallows och nötter är ju knappast "julsmaker" så de funkar fint året om! =)

Svar: Du har så rätt så! kanske är det för att jag åt rocky roads (godis) för första gången just till jul, som jag förknippar det så starkt med julen.
Maria Lindgren

2012-08-28 @ 14:39:26
URL: http://ninav.blogg.se
Postat av: Kristin @ The Chocolate Box

Oh my! Hade gärna satt tänderna i en sådan, ser underbart gott ut! :D

2012-08-28 @ 15:45:16
URL: http://www.thechocolatebox.se
Postat av: Marie

Åhhh.. gott gott gott!!

2012-08-30 @ 19:39:34
URL: http://marieguld.blogg.se
Postat av: Pernilla

Bakade dessa till kompisarna igår och de fick mycket beröm. Tack för ett smarrigt recept!

Svar: Åh va roligt =) Älskar att höra om när ni testat några recept =)
Maria Lindgren

2012-09-09 @ 07:59:42
Postat av: Sara

Jag måste göra något fel när jag bakar med dumle för dumlen flyter ut och lägger sej på plåten, fast jag lägger den längst ner och delar den :( hur gör du??
Ser vääääldigt goda ut ;-))

Svar: Jag klipper dumlen i mindre bitar och blandar sedan runt dem tillsammans med nötter och marshmallows med en slickepott. Lite flyter den ju ut, eftersom den smälter i ugnen.
Maria Lindgren

2012-09-14 @ 09:44:37
Postat av: anniepiie

oj så smarrigt, va duktig du är! :D Såg du hela sverige bakar igår när de gjord cupcakes?? :P Kramis

Svar: Hej! Tack! Klart jag gjorde =)
Maria Lindgren

2012-09-28 @ 11:02:28
URL: http://anniepiie.blogg.se
Postat av: Lollo

Hej! Vad är egentligen skillnaden mellan glukos och glykos?
Spelar det någon roll vilket man använder i det här receptet? :)

Svar: Glykos och glukos är samma sak, bara olika namn/stavning.
Maria Lindgren

2012-11-19 @ 21:11:48
Postat av: Lena

När man ska låta dem svalna, ska man ta ur dem ur muffinsplåten eller låta dem stå kvar? Jag lät dem stå kvar när jag provade häromdagen och de blev ganska torra.. Inte alls så kladdigt goda som dina, även fast de bara stod inne i ugnen i knappt 13 minuter.. :(
Så hur brukar du göra? :)
Väldigt tacksam för svar!

Svar: Hej! Jag brukar låta dem svalna några minuter i plåten men sedan tar jag ur dem och låter dem svalna helt på ett galler. Plåten är ju fortfarande varm så de fortsätter att gräddas om de står kvar i plåten. Testa annars att dra ner värmen lite, det kan skilja en del mellan ugnarna. Här har jag skrivit lite allmänna tips som kan vara bra att ha i bakhuvudet när man bakar cupcakes:
http://mariascupcakes.blogg.se/2011/july/valkommen-till-min-nya-blogg.html
Maria Lindgren

2012-12-17 @ 21:43:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0