Svartvinbärscupcakes (Blackcurrant cupcakes)

Publicerat: 2012-08-03 Kl: 12:16:51 | I kategori: Cupcakes

Åh vet ni vad? Jag har semester nu. Semester! Fyra långa veckor att se fram emot, förhoppningsvis fulla med sol, bad, utflykter, träning och allmänt mys med mina barn. Och såklart en del bakning, har en låååång lista på saker jag vill baka :)
 
Tänkte börja med att ge er receptet på bloggens ettårscupcakes, de blev verkligen jättegoda. Basen är en neutral cupcakebas som jag varvat med lite svartvinbärskompott innan gräddning och sen är de toppade med en svartvinbärsfrosting, gjord på samma svartvinbärskompott. Gillar ni inte svartvinbär så går de att byta ut mot i princip vilket bär som helst! Perfekt så här i bärtider :) 
 
I finally have vacation! Four long weeks to spend with my kids, to work out, go swimming and hopefully I will spend some time in the sun! And of course I´m gonna spend some time in the kitchen, I have a long list of things I want to bake =)
 
 
Cupcakes:
~12 stycken
 
150 gram smör
2 ägg
2 dl socker
1/2 dl vatten
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
Bärkompott (se recept nedan)
 
1. Sätt ugnen på 200 grader.
 
2. Smält smöret.
 
3. Vispa ägg och socker pösigt.
 
4. Vispa ned vatten och smör. Vänd sedan ner vetemjöl och bakpulver med en slickepott.
  
5. Fyll formarna till 2/3. Ha i lite kompott i mitten av varje form. Ta en gaffel och rör om lite så att kompotten blandas med smeten.
 
6. Grädda i mitten av ugnen i 10-15 minuter.
 
7. Låt svalna innan du dekorerar med frosting.
 
Svartvinbärskompott:
 
250 gram svarta vinbär (frysta eller tinade)
1-1.5 dl syltsocker
1 msk vatten
1 msk vaniljsocker
 
1. Ha i alla ingredienser i en tjockbottnad kastrull. Börja med den mindre mängden syltsocker, ha sedan i lite mer om du tycker att det behövs.
 
2. Låt småputtra i cirka tio minuter, tills bären mjuknat och kompotten gått ihop sig. Rör om emellanåt.
 
3. Häll över i en lufttät burk.
 
 
Svartvinbärsfrosting:
 
150 gram philadelphiaost
1.5 dl vispgrädde
1 dl florsocker
Bärkompott efter smak (jag använde cirka 3 msk)
 
1. Vispa grädden hårt.
 
2. Vispa samman philadelphia och florsocker.
 
3. Vänd ner grädden i philadelphiasmeten och vispa samman på låg hastighet.
 
4. Vispa ner bärkompott, ju mer kompott desto starkare smak.
Kommentarer
Postat av: Helena

Synd att jag inte har några svarta vinbär men jag testar med blåbär istället.

Svar: Blåbär går alldeles utmärkt att använda istället!
Maria Lindgren

2012-08-04 @ 00:18:28
URL: http://baklust.blogg.se
Postat av: Sabina mammas tårtor

Ser jätte gott ut

2012-08-04 @ 22:19:31
URL: http://www.mammastartor.blogg.se
Postat av: Karoline | Gröna Skafferiet

Vilka ursöta cupcakes, jag tycker att de svarta vinbären är särskilt goda att baka med! Dessutom jättefint fotograferat! =)

Wow, den ser fantastisk ut! Mörk choklad är så himla gott till söta bär =)

Jag har precis dragit igång en följetong på min blogg där jag varje månad belyser en råvara i säsong som andra bloggare sedan är välkomna att tillaga och dela med sig av på min blogg (Gröna Skafferiet).
Månadens råvara är havre, så tillagar du något havrerecept under månaden är du hjärtligt välkommen att dela med dig av det här:

http://gronaskafferiet.se/sasongens-basta-havre/

2012-08-05 @ 10:49:47
URL: http://gronaskafferiet.se
Postat av: Jessica

Å dessa ska jag prova att baka! Jag älskar svart vinbär, röda med! Har massor i frysen. Härlig blogg du har! Ha det så gott/ Jessica

2012-08-09 @ 00:36:55
URL: http://www.jessy80.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0