Enkel chokladtryffel

Publicerat: 2012-12-11 Kl: 12:52:42 | I kategori: Jul

Hur är det, är ni fullt uppe i julbestyren? Här tar jag tag det lite i taget, konstigt nog, jag som brukar ösa på och i princip vara färdig med julen en vecka innan julafton.... ;) Ganska skönt att ta det lite som det kommer faktiskt! Har gjort en del julgodis i helgen och tänkte bjuda på ett av de lättare, som bara tar ett par minuter att koka ihop och som går att variera i nästan all oändlighet.
 
 
En enkel chokladtryffel som går att variera med det mesta! Här har jag testat något nytt (för mig) och haft i lite riven mandelmassa, men andra förslag på smaksättning är pepparmyntsolja, någon fin marmelad, krossade polkagrisar, nötter...
 
Chokladtryffel:
- 50-60 stycken

2 dl vispgrädde
200 gram mjölkchoklad (eller mörk choklad)
 
ev. smaksättning
 
1. Ställ ut små formar på en bricka.
 
2. Värm grädden i en kastrull, precis så att den nästan börjar koka. Ta av kastrullen från värmen.
 
3. Hacka chokladen i mindre bitar och rör ner dem i grädden. Rör om tills all choklad har smält.
 
4. Ha i valfri smaksättning och rör om.
 
5. Häll upp tryffeln i formarna.
 
6. Garnera med strössel, pärlor eller nötter om du vill.
 
7. Låt tryffeln stelna helt. Förvara i kylskåp (helst i en lufttät burk).
 
 
 
Recept från Julgodis av Johanna Westman.
 
 
Kommentarer
Postat av: Sara - Ensamstående mamma

Åh gudarns så gott det ser ut, och inte så svårt verkar det heller :) Kanske till och med en amatör som jag fixar, haha.

-

Var gärna med och tävla om ett barnspel till PS3!

http://dolphin.blogg.se/2012/december/vinn-ett-spel-till-ps3.html

2012-12-11 @ 16:18:36
URL: http://dolphin.blogg.se
Postat av: Anna Persson

Hejsan! Tack för en jättebra blogg! Men ska det verkligen vara 2dl grädde? De stelnar inte, och i alla andra recept jag hittar står det att det ska vara 1dl :/ Tack på förhand!

Svar: Hej! Nu har jag dubbelkollat och det ska vara 2 dl grädde... Konstigt att de inte stelnar, de var aldrig något problem för mig.
Maria Lindgren

2012-12-14 @ 16:37:51
Postat av: Linda H

Hej! Tack för en supermysig o inspirerande blogg! :) Testade idag att göra dessa tryfflar men jag får dem inte att stelna? Vad gör jag fel?

Svar: Hej! Varsågod ;) Konstigt att de inte stelnar... jag gjorde enbart en halv sats och det gick jättebra, men det borde inte ha någon betydelse.
Maria Lindgren

2012-12-18 @ 19:13:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0