Jordgubbstartelett (Strawberrytart)

Publicerat: 2012-07-29 Kl: 18:37:42 | I kategori: Övrigt

Jag bjuder på lite annorlunda bilder idag =) För att förstå dem till fullo måste jag berätta lite om Moa. Moa är min lilla busunge. Busig, snabb och matglad är väl de tre ord som beskriver henne bäst. Hon missar aldrig ett tillfälle om vi råkar lämna en dörr till ett rum hon inte ska vara i öppen (eller ytterdörren för den delen), en stol utdragen eller något icke barnvänligt inom räckhåll. Hon är där. På en gång. Rätt som det är sitter hon lyckligt på köksbordet och skrattar.
 
Så när Moa var upptagen med sin pappa och storasyster och sparkade boll på gräsmattan tänkte jag att jag hade min chans att fotografera lite i lugn och ro på altanen. Jo visst. Jag hann bara ta ett par bilder så hade jag sällskap. Innan jag knappt hann reagera så var det en liten busunge där och norpade jordgubbar. Och ska liten ha då ska stora oxå ha, så det var tur att de första bilderna blev ganska bra, annars det inte varit så mycket att göra åt. Det var tur att jag hade bakat åt oss, för den såg ju ut som den gjorde sen ;)  
 
Here is Moa, my daughter. She was a little bit to fast this afternoon while I took photographs. Suddenly there was a little girl eating the strawberrys from my strawberrytart. Luckily this tart was just for us, so it didn´t matter so much. A delicious strawberrytart, filld with homemade vanillacustard. Eat as it is or serve with some whipped cream.
 
 
Vad ni ser på bilden är en jordgubbstartelett, mördeg fylld med vaniljkräm och sen massor med färska jordgubbar ovanpå, täckta med jordgubbsgelé. Mycket gott måste jag säga! Jag valde att göra två mellanstora som vi delade på, men man kan lika gärna göra små portionstarteletter, så att alla kan äta en varsin. Jättegod att äta bara som den är, eller med lite lättvispad grädde till.
 
 
Mördeg:
~12 små/ 1 stor
 
200 gram smör, rumstempererat
200 gram mjöl
200 gram socker
1 äggula
 
1. Vispa samman allt i ungefär fem minuter.
 
2. Ställ in i kylen i ungefär en halvtimme. Gör vaniljkrämen under tiden (se nedan). Sätt ugnen på 200 grader.
 
3. Tryck ut degen i formar och grädda i mitten av ugnen i 8-10 minuter. Låt svalna.
 
Vaniljkräm:
~2 dl

2 äggulor
3 msk strösocker
1 msk potatismjöl
3 dl mjölk (3%)
1 vaniljstång (eller 0.5 msk vaniljpulver)

1. Lägg alla ingredienser i en tjockbottnad kastrull. Vaniljstången delar du på längden och skrapar ur aniljkornen, men du har i både korn och stjälk i kastrullen.

2. Värm försiktigt under omrörning tills krämen tjocknar. Låt den inte koka för då finns det risk för att krämen spricker.
3.Ta av kastrullen från värmen och ta upp vaniljstången.
 
4. Låt krämen svalna.
 
Jordgubbsgelé:
 
1 dl saft från jordgubbar
1 dl gelésocker
 
1. Koka samman i ungefär en halv minut. Klar!
 
Montering:
 
Mördegsbotten
Vaniljkräm
1 liter jordgubbar
Jordgubbsgelé
 
1. Bre på ett lager med vaniljkräm på botten. Lägg på jordgubbarna, ansade och eventuellt delade. Skeda över gelé (när den är varm, se recept ovan) och låt den sedan stelna. Servera som den är eller med lite lättvispad grädde till.
 
Kommentarer
Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Mums, bakelserna ser otroligt frestande ut! Väldigt snygga bilder måste jag säga!

2012-07-29 @ 20:57:11
URL: http://bakasockerfritt.blogg.se/
Postat av: Sandras Matkrypin

Åh, vilken fin blogg du har! Hittade din blogg idag och har redan sparat flera recept på favoriter :)

2012-07-30 @ 22:11:58
URL: http://www.sandrasmatkrypin.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0