Sea Salt & Chocolate Macarons

Publicerat: 2012-07-10 Kl: 10:32:31 | I kategori: Macarons

Nu har jag äntligen smakat på macarons som någon annan har gjort! Jag har inte haft möjlighet till det tidigare, men så kom min vän Lisa över med en hel kartong (!) med två exemplar av varje sort. Vissa var mer goda än andra, men lite besviken blev jag ändå... Hade liksom lite högre förväntningar ändå... Senare i sommar ska jag till Stockholm och då ska jag passa på att köpa macarons från Ladurée och O'Holy Sweet, så får jag jämföra med dem oxå. Än så länge tycker jag i alla fall att mina egna är godare (om man får lov att säga det högt ;P).
 
My friend Lisa came by with a whole box of macarons. It was the first time I tried macarons made by someone else and sadly I was a little disappointed... In return I made sea salt and chocolate macarons for Lisa, her favourites =)
 
Macarons från Flickorna Kanold och från La Pain Francais
 
Här har det faktiskt blivit en hel del macarons bakade den senaste tiden (och fler kommer det bli!). Nu senast blev det chokladmacarons, med lite flingsalt och fyllda med chokladganache. Det där salta som bryter av det söta är så gott! Gjorde faktiskt denna smakkombination redan i höstas, men då sprack ungefär varje macaron förutom två, så det var lite nervöst om det skulle gå bättre denna gång. Det gjorde det som tur var =)
 
 
 
 
Macarons:
~30 stycken

120 gram äggvita (som
stått i rumstemperatur i minst ett dygn)
35 gram + 150 gram socker
150 gram mandelmjöl (alternativt malen mandel)
110 gram florsocker
40 gram kakao
50 gram vatten
flingsalt

1. Sikta ner mandelmjölet, kakaon och florsockret i en bunke. 

2. Vispa upp 60 gram av äggvitan till ett mjukt skum. Tillsätt 35 gram socker under vispning.

3. Ha i 150 gram socker och 50 gram vatten i en kastrull. Värm upp sockerlagen till 118 grader (använd en termometer).

4. Häll sockerlagen i marängsmeten under vispning på låg fart. Detta måste göras ganska snabbt eftersom sockerlagen annars stelnar.

5. Vispa marängen på medelhög fart tills att den har kallnat helt och blivit glansig, vilket tar ungefär 10-15
minuter.

6. Under tiden blandar du ner 60 gram äggvita i mandelblandningen med hjälp av en slickepott. Vill du färga macaronsen tillsätter du färg nu. Tänk på att de bleknar lite när du tillsätter marängen, så ha i lite mer färg än färgen du vill uppnå.

7. Vänd ner ungefär hälften av marängen i mandelblandningen och rör om tills allt är väl blandat. Sedan vänder du ner resten av marängen, men denna gång rör du ner lite försiktigare.

8. Fyll en spritspåse med rund tyll. Spritsa ut små rundlar på en bakpappersklädd plåt, med storleken av en femkrona. Strö över lite flingsalt på hälften av macaronsskalen.

9. Låt vila innan gräddning i ungefär 30 minuter.

10. Grädda i mitten av ugnen på 160 grader i ungefär 10-11 minuter.

11. Fyll häften av macaronsen med ganache och lägg sedan på en macaron som "lock". Förvara i kylen i en lufttät burk i upp till en vecka.
 
Chokladganache:

150 gram mörk choklad
1 1/2 dl vispgrädde
1 msk ljust muscovadosocker

1. Hacka chokladen och lägg den i en värmetålig skål.

2. Värm grädden och sockret i en kastrull tills att det precis börjar koka.

3. Häll den varma chokladen över chokladen och rör tills chokladen har smält.

4. Låt chokladen stå en stund (gärna en svalt) så att den tjocknar.
 
 
Kommentarer
Postat av: Mette

Så får man säga, mina är mkt godare än Laduré med

2012-07-10 @ 13:06:55
URL: http://www.mirabellcupcake.blogg.se
Postat av: Bakeourday

Gott! Vi får nog göra macrones snart igen på bloggen ;)

2012-07-10 @ 18:52:43
URL: http://bakeourday.blogg.se
Postat av: Isa

Hej! En annan variant på macrones är att göra själva kakan i choklad precis som du gjort men att göra en fyllning med saltkola i. Det blir supergott! De är nästan som en knäck och så har man i lite flingsalt. Pröva! :)

Svar: Det kan jag tänka mig är gott! Gjorde faktiskt salt kolasås idag, synd att jag inte hade några macarons ;) Ska definitivt testa!
Maria Lindgren

2012-08-10 @ 10:26:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0