Två sorters biskvier

Publicerat: 2012-07-05 Kl: 17:08:14 | I kategori: Smått och sött

Det verkar som att sommaren kanske har hittat nu, äntligen! Igår har vi haft över trettio grader varmt här (i solen) och jordgubbslandet har de senaste dagen fått fullt med mogna bär. Det är ju så gott att plocka solvarma mogna gubbar direkt från plantan och mumsa på. Får se om det blir tillräckligt många att göra en paj på, har ett riktigt gott recept på jordgubbspaj =)
 
 
Men detta inlägg handlar inte om paj, utan om biskvier! Sist jag gjorde biskvier fick jag flera förslag på smaksättning från er och nu har jag testat två av dem: päron och dajm. De med päronsmak doppade jag i vit choklad och de dajmbiskvierna doppade jag i ljus bakchoklad. Dajmen blev min favorit, jösses så goda de blev! Hela omgången biskvier tog slut samma dag jag gjorde dem, jag som hade velat njuta av dem många dagar...
 
 
I made macarons (biscuits) the other day. The ones covered with white chocolate tastes like pear and the ones covered in milk chocolate tastes dajm (swedish chocolate candy). They were so good that we ate all of them the same day!
 
 
 
Biskvier:
~25 stycken

Bottnar:

275 gram mandelmassa
1 1/2 dl socker
2 äggvitor

1. Finfördela mandelmassan i en matberedare eller riv den.

2. Blanda samman med socker och äggvitor och vispa ihop till en pösig smet.

3. Spritsa eller klicka ut smeten till runda kakor, i storlek av en femokrona eller något större. Låt vila på plåten i trettio minuter.

4. Grädda bottnarna i mitten av ugnen i 175 grader, i ungefär 15-20 minuter, tills de har fått lite färg. Låt dem kallna på plåten innan du lossar dem.

Fyllning:

250 gram smör
2 dl
florsocker
2 tsk vaniljsocker
2 äggulor
ev smaksättning, ex päronessens eller dajm

5. Vispa smör, florsocker och vaniljsocker till en pösig smet.

6. Tillsätt äggulorna, en i taget, och vispa emellan.

7. Tillsätt eventuell smaksättning. Jag delade smeten i två delar och tillsatte päronessens i den ena och krossad dajm (1 dubbeldajm) i den andra.

8. Bred krämen på kakornas undersida. Forma den med en bordskniv så att den får en liten
rundning.

9. Ställ in kakorna i antingen kylen i 30 minuter eller i frysen i 15 minuter, så att de blir riktigt
kalla.

Garnering:

200 gram valfri choklad
20 gram kokosfett

10. Smält choklad och kokosfett i ett vattenbad eller över micron.

11. Doppa krämsidan på kakorna i chokladen. Ställ in i kylen för att stelna.
Kommentarer
Postat av: wilma, nellie och sara

Guud, vad gott! Man måste ju göra beskvier snart :)

2012-07-05 @ 19:57:53
URL: http://bakeourday.blogg.se
Postat av: Helena

Mums! De ser verkligen goda ut:) Jag har inte bakat biskvier sen jul. Det måste jag göra snart igen.

2012-07-05 @ 23:07:24
URL: http://baklust.blogg.se
Postat av: Kristin @ The Chocolate Box

Ooh, lät himla gott med daim! Det måste jag prova :D

2012-07-05 @ 23:59:58
URL: http://www.thechocolatebox.se
Postat av: lotta

duktiga du.Goda kakor och fina foto.Härlig blogg som ju klart besöker igen.Kram Lotta

Svar: Tack söta du =)
Maria Lindgren

2012-07-06 @ 15:50:21
URL: http://www.njutbarahem.blogg.se
Postat av: Johanna

Jag älskade biskvier som liten, min faster bakade alltid det till kalasen. Men när jag var 9 blev jag allergisk mot mandel och hasselnötter så har inte ätit en på över 14 år... Om det är något jag verkligen saknar sedan jag blev allergisk så är det en god mandelbiskvi med chokladkräm eller citronkräm och vitt chokladöverdrag!

Svar: Nej, vad tråkigt! Det finns inget allergivänligt alternativ?
Maria Lindgren

2012-07-07 @ 19:25:12
URL: http://joherman.blogg.se
Postat av: Johanna

Sv: nej jag vet inte vad man skulle kunna ha för alternativ till mandeln i biskvierna, har inte lyckats hitta något allergivänligt recept tyvärr.. :(

2012-07-09 @ 22:07:17
URL: http://joherman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Mat och Dryck Blogg Topplista Mat & dryck bloggar länkkatalog Favoritlistan.se Blogglista.se Mat Matbloggstoppen
RSS 2.0